عوارض ترک مورفین 07642228010

مرفین نوعی مخدر اپیوئیدی است که از تریاک بدست می‌آید و دارای خواص ضد است.

181

عوارض ترک مورفین

مرفین نوعی مخدر اپیوئیدی است که از تریاک بدست می‌آید و دارای خواص ضد است. ماده مورفین روی دستگاه عصبی مرکزی اثر مستقیم می‌گذارد و باعث کاهش احساس درد می‌شود، به همین دلیل در پزشکی با توجه به تجویز پزشک، برای کاهش درد‌های شدید و جراحی‌های سنگین استفاده می‌شود، اما مصرف بیش از حد مورفین، شخص را از لحاظ روحی و جسمی وابسته می‌کند، چون مورفین اعتیادآور است.

مورفین از گیاه خشخاش به دست می‌آید و بعضی افراد مورفین را به جای تریاک مصرف می کنند. یکی از اشتباه‌ترین شیوه‌های ترک اعتیاد، جایگزین کردن داروهای اعتیاد آوری مانند مورفین، قرص ب۲ و متادون است. 
اگر از مورفین به صورت خودسرانه و حتی برای درمان اعتیاد استفاده شود، به احتمال زیاد، باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد در فرد مصرف‌کننده خواهد شد، در این صورت فرد باید برای ترک مورفین اقدام کند و بر خلاف تصور عموم، ترک مورفین مانند دیگر مخدر‌ها پروسه مخصوص به خود را دارد.

بیشتر بخوانید: علل و عوارض بازگشت به اعتیاد چیست؟

موارد استفاده از مورفین 
مورفین جزو داروهای قوی کاهش دردهای شدید است و در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است، اما مصرف آن جز در موارد ذکر شده و تحت نظر پزشک متخصص امکان پذیر نیست:
دردهای بیماران قلبی
درد ناشی از جراحی و پس از جراحی
دردهای شدید ریفلاکس معده
سنگ کلیه
درد‌های شدید ناشی از جراحت‌های سخت
درد ناشی از بیماری خونی سلول‌های داسی شکل
ضدسرفه در سرفه‌های شدید
ضداسهال در اسهال‌های مزمن 
داروی کمکی به همراه داروهای بی‌هوشی
سرطان
دردهای مزمن و شدید
کمر درد شدید

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

عوارض مورفین 
بسیاری از افراد برای ترک تریاک به صورت خودسرانه از مورفین استفاده می‌کنند، غافل از این که مصرف مورفین علاوه بر اعتیادآور بودن، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری بر روی مغز، سیستم قلب و فشار خون، دستگاه گوارش و سایر اندام‌های بدن داشته باشد.
مورفین خطر ابتلا به سوء استفاده و اعتیاد بالایی دارد و می‌ تواند منجر به اوردوز و مرگ شود. مصرف مرفین، فشار خون را در عروق مغزی را بالا می برد و باعث افزایش فشار مایع مغزی می ‌شود. از داروی مورفین و مشتقات آن باید با احتیاط بیشتری برای بیماران قلبی و ریوی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: علائم ترک مورفین

مصرف مرفین، باعث اختلال در کار دستگاه گوارش نیز می شود. در این شرایط ترشحات و حرکات معده کم خواهد شد و محتویات آن با تأخیر از معده خارج می‌شود.
ترشح لوزالمعده و صفرا به داخل روده باریک نیز کم می‌شود و سوء هاضمه و یبوست نیز به همراه دارد. تکرر ادرار از عوارض مصرف مورفین است که دفع نامناسب ادرار را به همراه خواهد داشت. از جمله دیگر عوارض سوء مصرف مورفین، می‌توان به تاثیر آن روی هورمون‌های جنسی و در نتیجه ناباروری اشاره نمود.

تاثیرات روانی مصرف مورفین 
علاوه بر عوارض جسمانی، مصرف مورفین می‌تواند آسیب‌های روانی از جمله اختلال در قدرت فکر کردن، اختلال در تصمیم‌گیری، خیره شدن به نقاط، اختلال درک محیطی، عدم تمرکز و سستی و تنبلی در شخص وابسته به مصرف، ایجاد کند.

روش‌های ترک اعتیاد مورفین
خاصیت آرام بخشی، احساس سرخوشی و شادابی که بعد از مصرف زیاد مورفین به شخص دست می‌دهد احتمال اعتیاد را افزایش می‌دهد. برای ترک اعتیاد مورفین نیز مانند دیگر مخدرها باید از روش‌های اصولی و تحت نظر پزشک متخصص استفاده نمود. مورفین جزو داروهایی است که دوره ترک آن علاوه بر ارزیابی و سم‌زدایی نیاز به مراقبت‌هایی نظیر روانشناسی ترک اعتیاد دارد.
علائم ترک مورفین، مانند علائم ترک سایر مواد مخدر است. علائمی که با ترک مورفین بروز می کنند از متوسط تا شدید متغیر خواهد بود، از طرفی امکان عود برخی از علائم ترک مورفین در کوتاه مدت وجود دارد.
مورفین یک ماده طبیعی است که به طور گسترده در تولید محصولات دارویی استفاده می شود و یک مهارکننده قوی CNS نیز هست. مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به از بین رفتن سیستم تنفسی شود. 
اشخاصی که از مورفین استفاده می کنند، می توانند به راحتی به آن معتاد شوند. از نظر فیزیکی، بدن به مصرف دارو عادت می کند. بدن می تواند به مقدار معینی از دارو عادت کند و برای رسیدن به همان اثرات به مقدار بیشتری از آن نیاز خواهد داشت که به نام اعتیاد شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به هروئین

با افزایش سطح تحمل، احتمال اعتیاد نیز افزایش خواهد یافت، البته امکان ایجاد وابستگی روانی نیز وجود دارد. در این مرحله، شخص فکر می کند بدون دارو نمی تواند حال خوبی داشته باشد. در این صورت، با گذشت زمان، مغز به مصرف مورفین عادت می‌کند و در صورت عدم دریافت آن دارو، علائم ترک ایجاد می‌کند که می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد.

شایع ترین علائم ترک مورفین 
مورفین علائم ترک مشابهی با سایر مواد افیونی دارد. این علائم می تواند از متوسط تا شدید متغیر باشد که گاهی اوقات متأسفانه منجر به عود می شود. برخی از این علائم، عبارتند از:
سرگردانی
اسهال
اضطراب
فشار خون بالا
مشکل در خوابیدن
افزایش ضربان قلب
دردهای بدن و عضلات
حالت تهوع، استفراغ
افسردگی
بی قراری یا تحریک پذیری
گرفتگی معده، یبوست
گشاد شدن مردمک چشم
تاکی کاردی(تند شدن ضربان قلب،بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه. حتی زمانی که فرد در حال استراحت است، می باشد)
علائم شبیه آنفولانزا مانند سردرد، چشمان آشک آلود، آبریزش بینی، لرز، تب، تعریق مفرط

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به مواد مخدر 

عوارض مصرف مورفین 
مورفین باعث ایجاد یک اثر سرخوشی می شود و فرد به آن وابسته می شود، بنابراین مورفین خطر بالایی برای اعتیاد دارد. بعضی از عوارضی که مورفین می تواند ایجاد کند عبارتند از:
خواب آلودگی
بیخوابی
تغییرات در خلق و خو
هوس، اعتیاد
تشنج
کاهش ضربان قلب
خواب آشفته
کندی تنفس، تنفس کم عمق

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

علائم مصرف بیش از حد مورفین
ماهیچه های سفت
غش
آشفتگی شدید
تب شدید یا ناگهانی
گرفتگی شدید معده
کند شدن شدید تنفس، نفس نفس زدن
پوست سرد و لطیف
توهمات بینایی و شنوایی
انقباض عضلات، حرکات کنترل نشده
ادرار دردناک
کما، از دست دادن هوشیاری، ناتوانی در بیدار شدن
در صورت مشاهده این علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب