💫تداخل های دارویی متادون | 07642228010

💫تداخل های دارویی متادون | 07642228010

1401/9/1 1563 0

💫تداخل های دارویی متادون | 07642228010

متادون نوعی ماده‌ی مخدر صنعتی و متعلق به گروه شبه افیون‌هاست. این ماده اولین بار در آلمان با هدف کاهش درد ساخته شد.

تداخل های دارویی متادون

متادون نوعی ماده‌ی مخدر صنعتی و متعلق به گروه شبه افیون‌هاست. این ماده اولین بار در آلمان با  هدف کاهش درد ساخته شد. این دارو در موارد درد شدید تجویز می‌شود و با کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی، درد را تسکین می‌دهند.

متادون کاربرد زیادی در ترک اعتیاد به مواد مخدر مانند ترک هروئین،تریاک، شیره و غیره دارد. عملکرد متادون مانند مورفین و هروئین است ولی اثر دوز آن طولانی‌تر از هروئین امی باشد. درمان اعتیاد توسط متادون باید تحت نظر پزشک باشد در غیر این صورت فرد به جای ترک ماده‌ی اولیه، به متادون اعتیاد پیدا می‌کند. 

تداخل های دارویی متادون

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

نشانه های اعتیاد به متادون

فرد معتاد به متادون علائمی مانند اعتیاد به هروئین و تریاک و مورفین دارد، از جمله این علائم می توان خواب آلودگی، احساس خشکی دهان و خارش بدن، سردرد، کاهش حافظه، ضعف و کمبود انرژی، تغییر ضربان قلب، نامنظم شدن تنفس، کم شدن تمرکز، کاهش سرعت حرف زدن، فراموشی، دشواری در تکلم و از این قبیل را نام برد. 

عوارض مصرف متادون

مصرف متادون به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک، در دراز مدت عوارض و پیامدهای بسیار جدی برای فرد به وجود می‌آورد. حتی ممکن است این دارو  بر ارگان‌ها داخلی بدن تاثیر گذاشته و منجر به آسیب‌های جدی و مرگ شود. برای اطلاع بیشتر درباره تاثیر مواد مخدر بر بدن کلیک کنید.

از دیگر عوارض مصرف متادون می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

مشکلات خلقی و شخصیتی

مشکلات تنفسی

مشکلات دهان و دندان

ضربان نامنظم قلب

عوارض بلند مدت مصرف متادون شامل این موارد می باشد: 

فردی که متادون مصرف می کند به دلیل تغییرات نامطلوب در ظاهرش دچار کمبود اعتماد به نفس می شود. امکان انجام مشکلاتی چون خودکشی نیز وجود دارد. هم چنین فرد به دلیل انزوا و گوشه گیری دارای احساسات غم و افسردگی خواهد شد.

سایر عوارض جانبی متادون شامل: یبوست، گرگرفتگی، حالت تهوع، کم شدن اشتها، تنگی نفس، نازایی و قطع پریود زنان و اختلالات جنسی و ناباروری در مردان می باشد.

موارد منع مصرف متادون

مصرف همزمان متادون با برخی داروهای امکان خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت. مصرف همزمان الکل با متادون نیز خطر مرگ را به دنبال دارد. از دیگر موارد می‌توان بنزودیازپین‌ها (داروهای ضداضطراب) و هروئین‌ها را نام برد. داروهای خواب آور، ضد افسردگی، ضد پارکینسون، ضد تشنج، آنتی بیوتیک‌، برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نیز با متادون تداخل دارویی دارند. 

متادون در میناب

در برخی موارد فرد معتاد، اقدام به تزریق متادون می‌کند که موجب اوردوز می‌شود. برای زنان باردار که معتاد به مواد افیونی هستند، درمان با متادون روی آورند کم خطرتر است، این دارو نیز از راه جفت به جنین منتقل می شود و کودک به دنیا آمده دچار علائم ترک خواهد بود؛ این مسئله با مراقبت‌های پزشکی قابل کنترل خواهد بود.

نشانه های ترک اعتیاد با متادون

آبریزش بینی و عطسه

دردهای بدنی

ضعف

 تعریق

لرزش

تحریک پذیری و پرخاشگری

 سیخ شدن موها

اختلال در خواب

تهوع 

اسپاسم ماهیچه ای 

اگر میزان مصرف متادون زیاد باشد فرد علائم شدیدتری را بروز می دهد که می‌توان به خواب آلودگی و چرت زدن، تنفس سطحی، سرگیجه، ضعیف شدن نبض و کاهش فشار خون، اختلالات عملکرد جنسی و کاهش دمای بدن را برشمرد.

تداخل های دارویی متادون

متادون مانند سایر مخدرها اثرات سایر داروهای تضعیف کننده سیستم عصب مرکزی را تشدید می کند و احتمال خطر را افزایش می دهد. از جمله بنزودیازپین ها، باربیتوراتها، الکل، داروهای ضد تشنج ، داروهای ضدجنون و ضد افسردگی های سه حلقه ای.

مصرف همزمان داروهای ضد مخدر مانند نالوکسان، نالترکسان و نالمیفنن و همچنین آگونیست های نسبی مخدر (بوپرنورفین) و یا داروها آگونیست ها-آنتاگونیست مختلط (پنتازوسین) می تواند موجب ایجاد علائم قطع مصرف در بیماران مبتلا به وابستگی به متادون شود.

قرص خوراکی متادون می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد. این تداخل دارویی می تواند نحوه کار دارو را تغییر دهد و یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری نماید. برای جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای مصرفی را با دقت مدیریت کند. پزشک را در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهان مورد مصرف مطلع سازید. برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با موارد دیگر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این داروها را با متادون مصرف نکنید. این داروها ممکن است اثرات تسکین دهنده درد متادون را کاهش دهد و یا علائم ترک را ایجاد کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: پنتازوسین، نال بوفین، بوتورفانول و بوپرنورفین. 

مصرف متادون با داروهای خاص، خطر عوارض جانبی آن داروها را افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: بنزودیازپین ها مانند دیازپام، لورازپام، کلونازپام، تمازپام و آلپرازولام. 

افزایش عوارض جانبی می تواند شامل خواب آلودگی شدید، کند شدن یا توقف تنفس، کما یا مرگ باشد. اگر نیاز به مصرف یکی از این داروها با اکسی کدون باشد، پزشک شخص را از نظر عوارض جانبی تحت نظارت قرار خواهد داد.

ترک اعتیاد در میناب

زیدوودین عوارض جانبی می تواند شامل سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ باشد.

مصرف سایمتیدین با متادون ممکن است باعث افزایش خواب آلودگی و کند شدن تنفس شود. پزشک بسته به میزان شدید عوارض جانبی، دوز متادون را تنظیم خواهد نمود.

مصرف آنتی بیوتیک ها، مانند کلاریترومایسین و اریترومایسین با متادون ممکن است باعث افزایش خواب آلودگی و کند شدن تنفس شود.

از جمله داروهایی که با متادون تداخل دارند، عبارتند از:

نالترکسون

ریفامپین

آنتی‌هیستامین‌ها

شل کننده‌های عضلانی

داروهای ضد درد و مسکن

داروهای مورد استفاده برای تشنج

داروهای ضد قارچ آزولی

آنتی بیوتیک‌های ماکرولید

داروهای ضد HIV

مهارکننده‌های MAO

مخمر سنت جان

سایمتیدین

فورازولیدون

داروهای خواب و یا اضطراب

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟