آزمایش های مربوط به سنجش مصرف اپیوم ⚜ 07642228010

آزمایش های مربوط به سنجش مصرف اپیوم ⚜ 07642228010

1401/11/5 2016 0

آزمایش های مربوط به سنجش مصرف اپیوم ⚜ 07642228010

آزمایش اپیوم به دنبال وجود مواد افیونی در ادرار، خون یا بزاق فرد است. افیون ها داروهای قدرتمندی هستند که برای تسکین درد به کار برده می شوند.

آزمایش های مربوط به سنجش مصرف اپیوم 

آزمایش اپیوم چیست؟

آزمایش اپیوم به دنبال وجود مواد افیونی در ادرار، خون یا بزاق فرد است. افیون ها داروهای قدرتمندی هستند که برای تسکین درد به کار برده می شوند.

 اپیوم

تست مرفین

مرفین بیشتر برای کمک به درمان آسیب های جدی یا بیماری ها تجویز می شود. به جز کاهش درد، مواد افیونی می توانند احساس لذت و آرامش بیشتری به فرد القاءکنند. با از بین رفتن اثرات مواد افیونی، طبیعی است که شخص بخواهد احساسات و شرایط بعد مصرف را دوباره تجربه کند. این یعنی این داروها حتما باید طبق دستور پزشک مصرف شود. 

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

افیون چیست ؟

افیون ماده مخدر حاوی مرفین  است که به طور طبیعی از گیاه خشخاش تهیه می شود. مواد افیونی شامل داروهای کدئین و مرفین و همچنین مواد غیرقانونی مانند تریاک، شیره و هروئین است. سایر مواد افیونی، مصنوعی یا مخلوطی از مواد مصنوعی و مرفین طبیعی هستند، هر دو نوع با اثر مشابه افیون طبیعی طراحی شده اند. این نوع مواد افیونی شامل اکسی کدون، هیدروکدون (ویکودین)، هیدرومورفون، اکسی مورفون و متادون هستند.

بیشتر بخوانید: علائم سم‌زدایی و خماری شربت اپیوم

چه چیزهایی باعث تداحل در جواب آزمایش تشخیص اعتیاد می شوند؟

بعضی مواقع مصرف بعضی داروها باعث ایجاد تداخل در جواب آزمایش می شود، به عنوان نمونه مصرف قرص ایبوبروفن می‌تواند به غلط تست حشیش را مثبت می کند یا مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی خاص از جمله آموکسی‌سیلین با تست هروئین و کوکایین تداخل دارد، همچنین ترکیبات بی‌حس‌کننده در دندانپزشکی مانند نواکائین نیز در تست کوکائین مشکلاتی را بوجود می آورد.

پس بهتر است چند روز قبل از انجام آزمایش از هیچ دارویی که احتمال ایجاد تداخل دارد استفاده نشود. تداخل مهمی که با تست مورفین وجود دارد، قرص‌ها و شربت‌های حاوی کدئین هستند که به مدت حداقل دو روز با تست غربالگری مورفین قابل ردیابی می باشند، اما اگر جواب آزمایش مثبت اعلام شد می توان با بررسی دقیق تر آزمایش، نوع داروی مصرف شده مشخص می شود. 

انواع روش های تشخیص اعتیاد 

روش های مختلفی برای انجام تست اعتیاد وجود دارد و در هر یک از این روش ها درصد تقلب و یا خطای اندکی نیز وجود دارد. روش های معمول برای گرفتن تست اعتیاد یا عدم اعتیاد ادرار، بزاق، عرق و پلاسمای خون است.

در ایران مرسوم ترین روش تست اعتیاد تست ادرار است که اشکالاتی نیز دارد. مصرف برخی داروهای درمانی می تواند نتیجه این آزمایش را مثبت نشان دهد، و یا احتمال تقلب در آن وجود دارد و ترکیب برخی مواد با ادرار، نتیجه آزمایش فرد معتاد را منفی نشان خواهد داد. برای این منظور تست اعتیاد با ادرار در ایران در حضور مراقب انجام می شود.

در جاده ها، پلیس راه برای کنترل تصادفات و حوادث جاده ای آزمایشاتی را از رانندگان مشکوک می گیرد که با استفاده از کیت هایی انجام می شود و در موارد آزمایش الکل نیز، از دستگاهی که افراد در آن دم و بازدم انجام می دهند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: علائم رایج اوردوز شربت اپیوم

آزمایش های تشخیص اعتیاد شامل چه مواردی است؟

آزمایش ادرار

مواد مخدر پس از ورود به گردش خون و عبور از کلیه ها، وارد ادرار می شود و با آزمایش ادرار قابل تشخیص است، این روش ارزان ترین و متداول ترین آزمایش تشخیص اعتیاد است. نتیجه مثبت یا منفی آزمایش ادرار، بطور یقین و 100 % قابل استناد نیست چون مصرف بعضی داروهای درمانی می تواند نتیجه آزمایش را مثبت نشان دهد و احتمال تقلب نیز در آن وجود دارد و ترکیب برخی مواد با ادرار، نتیجه آزمایش فرد معتاد را منفی نشان خواهد داد. به همین دلیل نمونه گیری ادرار همیشه در حضور مراقب و ناظر انجام می گیرد.

 اپیوم در میناب

آزمایش خون

آزمایش خون از طریق اندازه گیری سطح سرمی مواد در خون انجام می شود و هزینه و پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد، اما قابل اطمینان است. 

آزمایش موی سر

با ورود مواد مخدر و مشتقات مورفین، تریاک، کوکایین و کدئین به بدن انسان، استنشاق، تزریق و یا مصرف خوراکی، همه سلول های بدن از جمله فولیکول های موی سر و ناخن به این مواد آلوده می شوند، آزمایش موی سر، بسیار قابل اطمینان است و اگر فرد آنها را کوتاه نکرده باشد، مصرف مواد را در شش ماه گذشته نیز نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: روش سنتی ترک قرص متادون

نمونه مو، لزوما از سر تهیه نمی شود و می توان از نمونه مو هر قسمتی از بدن فرد استفاده نمود. مقدار نمونه لازم برای این تست، کمتر از 40 میلی گرم است. درستی این آزمایش و دقت آن در تشخیص مصرف مقادیر کم مواد، بیشتر از آزمایش ادرار است، اما این آزمایش در ایران رواج ندارد.

آزمایش بزاق

روش جدیدتری برای تشخیص سوء مصرف مواد آزمایش بزاق است که عملکرد و نتیجه آن شبیه به آزمایش ادرار است.

تست ادراری چیست و شامل چه روش هایی می شود؟

یکی از راه‌های ساده برای تشخیص مصرف، سوءمصرف یا وابستگی به انواع مواد مخدر، انجام تست‌های ادراری است.

این تست‌ها برای تشخیص مواد، داروها یا متابولیت‌های آن‌ها در ادرار انجام می شود. این تست‌ها به روش‌های مختلف انجام می شود، اما تست‌های رایج موجود شامل تست نواری سریع (Test strip/ Rapid test) و تست کروماتوگرافی لایه نازک (Thin layer chromatography: TLC) است.

تست‌های نواری چیست؟

تست نواری برای سنجش مورفین، حشیش، بنزودیازپین‌ها، آمفتامین، متادون بصورت مجزا وجود دارد. اساس تشخیصی این تست‌ها وجود آنتی‌بادی مونوکلونال علیه ماده‌ی قابل سنجش است. در مورد مورفین، از آنتی‌بادی مونوکلونال مورفین که از سرم موش تهیه شده استفاده می‌شود.

اگر در نمونه‌ی ادرار مورفین یا متابولیت‌های آن وجود داشته باشد، با روش مهاجرت مویرگی، به سمت بالا حرکت نموده و با آنتی‌بادی موجود پیوند می‌شود. در این صورت خط رنگی در نوار دیده نخواهد شد و نتیجه‌ی تست مثبت خواهد بود. البته خط دیگری به‌عنوان شاهد وجود دارد که باید در تمام حالات دیده شود.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های اعتیاد به شربت اپیوم 

برای مثبت شدن تست باید میزان حداقل (Cut-off) آن در نمونه موجود باشد. این میزان در مورد مورفین ng /ml  300، در مورد کانابیس ng/ml   50و در مورد مت‌آمفتامین ng/dl 1000 می باشد. برای انجام تست‌ها، ادرار در هر زمانی از شبانه‌روز قابل آزمایش است. اگر ادرار در دمای ۲ تا ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری شود، تست تا ۴۸ ساعت بعد هم قابل انجام خواهد بود. برای زمان طولانی‌تر، نمونه باید فریز شود و تست بعد از آب شدن نمونه انجام گیرد.

مواد مخدر تا چه مدت قابل تشخیص هستند؟

دقت تشخیص در روش های مختلف تست اعتیاد متفاوت است و مدت زمان ردیابی مواد در خون و بزاق نسبت به سایر روش ها کمتر است. این زمان در افراد مختلف با توجه به ویژگی‌های فردی مانند سن، میزان متابولیسم، حجم توده بدنی، تناوب مصرف و میزان ماده مصرفی می‌تواند متغیر باشد.

ترک اعتیاد در میناب

اما به طور کلی می توان زمان تقریبی تشخیص مواد را به این صورت است:

الکل: 3 تا 5 روز

حشیش: از 1 روز تا 4 هفته

متادون: 3 روز

هروئین: 3 تا 4 روز

مورفین: 2 تا 3 روز

PCP یا گرد فرشته: 3 تا 8 روز

شیشه (آمفتامین): 1 تا 3 روز

کوکائین: 2 تا 4 روز

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟