چرا هروئین اعتیاد آور است؟ 07642228010  ترک اعتیاد در میناب

چرا هروئین اعتیاد آور است؟ 07642228010 ترک اعتیاد در میناب

1402/4/19 123 0

چرا هروئین اعتیاد آور است؟ 07642228010 ترک اعتیاد در میناب

در فاصله اندکی پس از مصرف هروئین، این ماده از سدهای خونی مغز عبور می‌کند و در مغز به سرعت به مرفین تبدیل می شود و به گیرنده‌های افیونی که مسئول کنترل درد هستند می‌چسبد و نواحی خاصی در مغز که مسئول ایجاد احساسات خوشایند هستند فعال می‌ کند.

چرا هروئین اعتیاد آور است؟ 

اثرات هروئین بر روی مغز 

در فاصله اندکی پس از مصرف هروئین، این ماده از سدهای خونی مغز عبور می‌کند و در مغز به سرعت به مرفین تبدیل می شود و به گیرنده‌های افیونی که مسئول کنترل درد هستند می‌چسبد و نواحی خاصی در مغز که مسئول ایجاد احساسات خوشایند هستند فعال می‌ کند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

علت اعتیاد آور بودن بیش از حد هروئین این است که به سرعت وارد مغز می‌شود و جایگزین اپیوئیدهای طبیعی مغز می شود  که مصرف مکرر آن باعث ایجاد وابستگی به مصرف این ماده می‌شود. زمانی که وابستگی جسمانی به هروئین شکل گرفت و بدن به مصرف این ماده عادت کرد، نرسیدن مواد به مغز باعث بروز سریع و ناگهانی علائم محرومیت از مواد در فرد می‌شود و نیاز به مصرف به صورت مکرر تکرار می شود.

هروئین

علل اعتیاد به هروئین 

هروئین می‌تواند به‌سرعت به مغز برسد؛ اعتیاد پیدا کردن به آن نیز بسیار آسان است و با یک یا دو بار مصرف هروئین و مشتقات آن، امکان عدم توانایی از مصرف بیشتر این ماده سخت خواهد شد، چون بلافاصله پس از مصرف هروئین، شادی و احساس خوبی به انسان دست می دهد و برای چند ساعت این حس ایجاد می شود که سرعت جهان کاهش یافته است، برای بعضی نیز برخی از این لحظات مانند تجربه یک رویاست.

بیشتر بخوانید: جایگاه مصرف دارو در درمان و ترک شیشه

هروئین مانع از رسیدن پیام‌های درد به بدن می‌شود و ضربان قلب و تنفس را کند می‌کند. در حالت اوردوز، تنفس متوقف می‌شود و فرد می‌میرد. بسیاری از افراد به دلیل اضطراب، نگرانی و سایر عوامل استرس‌زا به مصرف هروئین روی می آورند. مطالعات نشان داده است، ۷۵ درصد از افرادی که هروئین مصرف می‌کنند دچار مشکلات روانشناختی مانند افسردگی، کمبود توجه، بیش فعالی یا اختلال دوقطبی هستند.

مضرات مصرف هروئین

در مورد مضرات مواد مخدر باید گفت؛ مضرات مصرف مواد مخدر تنها به شخص مصرف کننده محدود نمی‌شود و چون تزریق، شایع‌ترین روش مصرف این ماده مخدر است ممکن است باعث انتقال بیماری های مختلف به سایرین شود. به عنوان نمونه، تزریق هروئین یکی از مهم‌ترین علل ابتلاء و گسترش ویروس HIV و ایدز در کشور است. 

کلیه اقشار جامعه به‌ویژه نوجوانان در خطر بیشتری قرار دارند، کاملا ضروری است که والدین آن‌ها، با این مخدر و ویژگی‌هایشان آشنایی کافی داشته باشند و با آگاهی از مضرات آن از خود وفرزندانشان در برابر این ماده خطرناک مراقبت کنند.

بیشتر بخوانید: ترک هروئین با متادون

با کمال تاسف، امروزه استعمال استنشاقی، در میان جوانان بیشتر از روش‌های دیگر مصرف هروئین شایع شده که دو دلیل عمده را می توان ذکر کرد:

 ایمن‌تر بودن این روش در برابر بیماری‌های عفونی 

گریز از برچسب اجتماعی معتاد تزریقی بودن

اما جوانان باید بدانند این روش نیز بدون خطر نیست و همه روش‌های مصرف هروئین، علاوه بر آن‌که چنین ماده خطرناکی را وارد بدن می کند، عوارض خاص خود را نیز به‌همراه دارد. از جمله این عوارض می توان ناراحتی‌های تنفسی و مشکلات ریوی که بیشتر در اثر مصرف استنشاقی این مخدر ایجاد می‌شود ذکر کرد.

نشانه‌های رفتاری مصرف هروئین 

غیبت‌های مکرر و بی‌دلیل از خانه یا مدرسه

تحریک‌پذیری و واکنش نشان دادن شدید در برابر انتقاد

 از دست دادن علائق و مشارکت نکردن در فعالیت‌ها

افت تحصیلی و از دست دادن علاقه نسبت به امور مربوط به مدرسه

 چرت زدن در زمان‌های نامناسب مثلاً در میان بحث

 اجتناب از تفریح و سرگرمی و ورزش

 عدم توجه به وضعیت ظاهری خود

بی‌میلی در برقراری ارتباط با دوستان یا افراد جدید

 تقاضای مکرر و نامعمول برای پول

 از دست دادن توجه و تمرکز

تغییرات ناگهانی در خلق یا رفتار

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

اثرات مصرف هروئین

مصرف‌کنندگان معمولا برای ساعات طولانی خواب‌آلود و کسل می‌شوند و عملکرد ذهنی آنها به‌خاطر تاثیر هروئین روی سیستم عصبی مرکزی مختل می‌شود، کارکرد قلبی عروقی کند می شود و در بعضی افراد، مصرف این ماده به واکنش حاد هروئین منجر می شود.

مشخصه این اختلال، شروع ناگهانی و حاد علائم مربوط به فروپاشی کارکرد سیستم قلبی و عروقی است که می‌تواند باعث مرگ شخص شود. جدی‌ترین اثر فیزیولوژیکی هروئین، افت تنفسی است؛ وقفه تنفسی متداول ترین علت مرگ به علت مصرف بیش از حد هروئین است.

بیشتر بخوانید: ترک هروئین با متادون در دوران شیردهی

اثرات بلند مدت مصرف هروئین 

یکی از اثرات بلندمدت و زیان آور مصرف هروئین که از مهم‌ترین نیز هست، خاصیت اعتیادآور بودن شدید آن است. از دیگر اثرات و عوارض مصرف طولانی‌مدت هروئین می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 اختلالات کبدی

تیرگی لب‌ها و پوست

 اضمحلال رگ‌ها

 اختلالات قاعدگی

 ورم‌های چرکی یا دمل‌های پوستی

یبوست

 بیماری‌های تنفسی نظیر ذات‌الریه و سل

اختلال در هضم غذا، بی‌اشتهایی و کاهش وزن

 ورم مفاصل و سایر بیماری‌های روماتوئیدی

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

 بی‌خوابی هنگام شب و خواب‌آلودگی در طی روز

عفونت لایه‌های درونی قلب و دریچه‌های آن

 از بین رفتن مقاومت بدن در برابر انواع بیماری‌های عفونی

 انواع بیماری‌ها در اثر مرگ‌بخشی از سلول‌های مغزی و نخاعی به‌دنبال مصرف زیاد

بیماری‌های عفونی نظیر هپاتیت و ایدز در اثر مصرف سرنگ‌های آلوده

هروئین موجود در بازار معمولاً با ناخالصی‌های مختلفی به دست مصرف کننده می رسد که قابل حل در خون یا چربی نیستند و مصرف طولانی مدت آن ممکن است باعث انسداد رگ‌های خونی در شش‌ها، کبد، کلیه‌ها و مغز شود.

ترک اعتیاد در میناب

روش صحیح ترک اعتیاد هروئین

قدرت اعتیاد آوری هروئین بسیار بالاست و وابستگی شدیدی ایجاد می‌کند، هر بار که بیمار، هروئین مصرف می کند، خطر اوردوز وجود دارد؛ حتی افرادی که مدتی طولانی هروئین مصرف کرده‌اند نیز ممکن است در اثر اشتباه در مصرف، جان خود را از دست بدهند. به همین دلیل، ترک هروئین باید هرچه سریع تر انجام شود. درمان های موثر زیادی هم وجود دارد که مصرف کننده می‌تواند با کمک آن‌ها هروئین را ترک کند.

بیشتر بخوانید: ترک هروئین با متادون در دوران بارداری

اما این درمان‌ها زمانی موثر خواهند بود که تحت نظر یک مرکز پزشکی تخصصی ترک مواد مخدر انجام گیرد. ترک مواد مخدر یک کار طاقت فرساست و انتخاب روش مناسب برای ترک بسیار حائز اهمیت است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟