علائم خماری الکل چیست؟| 07642228010

علائم خماری الکل چیست؟| 07642228010

1402/8/5 110 0

علائم خماری الکل چیست؟| 07642228010

اغلب افراد وابسته به الکل به هنگام ترک، علائم نسبتاً خفیفی نشان می دهند. اگر بیمار نسبتاً سالم است، تغذیه خوبی دارد، از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار است، سندرم ترک شبیه یک آنفلوآنزای خفیف خواهد بود.

موارد منع مصرف الکل

در برخی از شرایط یا موقعیت‌های خاص؛ مصرف نوشیدنی‌های الکلی منع شده است، از جمله این موارد می توان به افراد با سن کمتر از ۲۱ سال، افراد باردار یا کسانی که احتمال بارداری دارند، در زمان رانندگی یا قبل از آن یا هر فعالیت دیگری که نیاز به هوشیاری و آگاهی دارد و کسانی که به‌تازگی اعتیاد به الکل را کنار گذاشته‌اند یا کسانی که نمی‌توانند میزان نوشیدن آن را کنترل نمایند، اشاره نمود.

تشخیص اعتیاد به الکل

در ایالات متحده برای تشخیص الکلیسم، شرایط فرد باید با معیارهای انجمن روانپزشکی آمریکا (APS) در راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM) مطابقت داشته باشد. این معیارها به معنی وجود یک الگوی مصرف است که به اختلال یا ناراحتی قابل‌توجه منجر شده باشد. برای تشخیص اعتیاد به الکل، باید حداقل وجود ۳ مورد از معیارهای زیر در ۱۲ ماه اخیر ثبت شده باشد:

1.صرف زمان زیاد برای خرید و نوشیدن الکل

فرد زمان زیادی را برای تهیه الکل، مصرف آن و حتی بازگشتن کامل هوشیاری پس از مصرف الکل صرف می‌کند.

2.علائم ترک مصرف

وقتی فردی از مصرف الکل خودداری می‌کند یا مصرف آن را قطع می‌کند، دچار حالاتی از جمله لرزش، بی‌خوابی، حالت تهوع و اضطراب می‌شود. در این حالت ممکن است فرد برای جلوگیری از این علائم مجدداً به مصرف الکل روی بیاورد و حتی بیشتر از قبل مصرف نماید.

3.تلاش‌های ناموفق برای کاهش مصرف

افرادی که به‌دفعات زیاد سعی می‌کنند مصرف الکل را قطع کنند ولی موفق نمی‌شوند، ممکن است به طور مداوم علاقه به ترک اعتیاد به الکل داشته باشند.

4.تحمل الکل

هر فردی برای رسیدن به حالت مسمومیت، باید مقدار زیادی الکل مصرف کند. در هر صورت، آسیب کبدی باعث می‌شود الکل به‌خوبی تجزیه نشود و این مقدار را کاهش می‌دهد. آسیب به سیستم اعصاب مرکزی هم امکان این میزان تحمل را کاهش می دهد.

5.کناره‌گیری و انزوا

شخص معتاد به الکل؛ از فعالیت‌های تفریحی، اجتماعی یا شغلی که قبلاً در آنها شرکت می‌کرده، کناره‌گیری می‌کند.

6.فراتر از قصد و نیت

فرد به مدت طولانی‌تر یا مقدار بیشتری از آنچه که قصد داشته، الکل می‌نوشد.

7.ماندگاری

شخص معتاد به الکل؛ با وجود این که می داند مصرف الکل از نظر جسمی و روانی به او آسیب می‌رساند، همچنان به مصرف الکل ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف کوتاه مدت کراک

مراحل مختلف اعتیاد به الکل

فرد مبتلا به اختلال مصرف الکل یا الکلیسم مراحل مختلفی را طی می‌کند که عبارتند از:

مرحله در خطر بودن

در این مرحله فرد در جمع‌ها یا برای کاهش استرس و داشتن احساس بهتر الکل می‌نوشد و بدن خود را نسبت به میزان پایین الکل مقاوم می‌کند.

مرحله اول اعتیاد به الکل

در این مرحله، فرد به سمت تاریکی پیش پیش می رود، به‌تنهایی یا مخفیانه مشروبات الکلی می‌نوشد و زیاد به الکل و مصرف آن فکر می‌کند.

مرحله میانی الکلیسم

در مرحله میانی، مصرف الکل از کنترل فرد خارج می شود و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره، کار، خانواده، امور مالی، سلامت جسمی و روانی می شود. ممکن است آسیب به اندام‌های مختلف، در آزمایش‌ها قابل تشخیص باشد.

مرحله نهایی اعتیاد به الکل

نوشیدن الکل در این مرحله، تبدیل به بخش اصلی و مهم زندگی فرد می شود و فرد آن را به غذا خوردن، سلامتی و شادی خود و اطرافیان ترجیح می‌دهد. اگر این مرحله ادامه داشته باشد، ناامیدی نسبت به زندگی، عوارض مربوط به اندام‌های آسیب‌دیده و در نهایت مرگ به همراه خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.

سه گام مهم در ترک الکل

سه گام مهم در ترک الکل مداخله، سم زدایی و نوتوانی است. اگر بیمار یک مشکل طبی عمده دارد، نخست باید به آن پرداخته شود. معمولا در یک الکلی با افسردگی شدید و افکار خودکشی، قبل از هر چیز باید به بستری و درمان افسردگی پرداخت. 

مداخله

مداخله مرحله سوء مصرف، وابستگی به الکل را مشخص می کند، این که مصرف کننده در کدام مرحله ی وابستگی است: انکار، تردید، آمادگی، عمل.

سم زدایی

اغلب افراد وابسته به الکل به هنگام ترک، علائم نسبتاً خفیفی نشان می دهند. اگر بیمار نسبتاً سالم است، تغذیه خوبی دارد، از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار است، سندرم ترک شبیه یک آنفلوآنزای خفیف خواهد بود. اولین گام در سم زدایی، یک معاینه ی فیزیکی کامل است. در صورت عدم وجود اختلال طبی جدی یا وابستگی به سایر مواد، سندرم ترک الکل شدید نخواهد بود. به این بیماران توصیه می شود تغذیه خوب داشته باشند، استراحت کنند و از ترکیبات ویتامینه به خصوص B استفاده کنند.

ویژگی های ترک خفیف الکل

شروع علائم 12-8 ساعت پس از کاهش یا قطع الکل خواهد بود و احتمال تجربه مواردی مانند تحریک پذیری، تهوع، استفراغ، لرزش، ناراحتی اپیگاستر، بی اشتهایی، بالا رفتن مختصر تا متوسط علائم حیاتی و بی خوابی وجود دارد.

علائم در عرض 24 ساعت به اوج می رسد و ممکن است در عرض 72-48 ساعت فروکش کند. ممکن است توهمات بینایی (به ندرت) در زمینه ی حسی روشی دیده شود. 

گرچه احتمال تشنج  در ترک خفیف وجود ندارد، اما در هر صورت در 15%-1% موارد  و در حدود میانگین 8% افراد، در این دوره ی زمانی رخ می دهد.

تشنج در سندرم ترک الکل جنرالیزه، غیر موضعی و به تعداد 6-2 عدد خواهد بود و در 90% موارد بین 48-7 ساعت بعد از ترک دیده می شود. تشنج اگر تکرار شود، مداوم باشد، یا تهدید کننده ی زندگی باشد، به درمان نیاز دارد.

بعد از 48 ساعت تشنج ممکن است نشان دهنده ی یک مسأله طبی دیگر و یا سندرم ترک ناشی از ماده ی دیگری غیر از اتانول باشد.

بیشتر بخوانید: عوارض ترک الکل

روش‌های ترک اعتیاد به الکل 

روش‌های مختلفی  برای درمان و ترک اعتیاد به الکل وجود دارد، اما همه این روش‌ها یک هدف واحد دارند تا به فرد معتاد کمک کنند مصرف الکل را به طور کامل ترک کند. روش‌های ترک الکل ممکن است مراحل مختلفی داشته باشد که به این شرح هستند:

سم‌زدایی و ترک الکل برای از بین‌بردن وابستگی بدن به الکل

توان‌بخشی برای یادگیری مهارت‌ها و رفتارهای مقابله‌ای جدید

مشاوره در مورد مشکلات احساسی که ممکن است دلیل اصلی نوشیدن مشروبات الکلی شوند.

درمان دارویی برای کاهش علائم مشکلات و عوارض دیگری که به دنبال اعتیاد به الکل به وجود آمده‌اند.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟