اثرات کوتاه مدت مصرف اکستازی کدامند؟| 07642228010

اثرات کوتاه مدت مصرف اکستازی کدامند؟| 07642228010

1402/8/6 107 0

اثرات کوتاه مدت مصرف اکستازی کدامند؟| 07642228010

عوارض کوتاه مدت اکستازی، معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف بروز می کند و اگر با معده خالی مصرف شود این آثار سریع‌تر خود را نشان می دهند.

عوارض کوتاه مدت اکستازی، معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف بروز می کند و اگر با معده خالی مصرف شود این آثار سریع‌تر خود را نشان می دهند.

آثار جسمی اکستازی

فردی که قرص‌های اکس را مصرف می‌کند، با احساس انرژی بسیار، دچار کاهش نیاز به خواب، غذا و آب خواهد شد. از جمله دیگر عوارض جسمی اکستازی عبارتند از:

دندان قروچه کردن

سستی و ضعف

تیرگی دید

حرکت‌های سریع چشم

تعریق

احساس سرما و لرز

رعشه

خشکی دهان

تهوع و استفراغ

سر درد و سرگیجه

تنش عضلانی

بی‌قراری‌های حرکتی

سردرد و سرگیجه

غش

حرکات غیر ارادی فک و همچینی قفل شدن چانه

افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون 

این اثرات معمولاً ۲۰ دقیقه پس از زمان مصرف شروع می شود و ممکن است ساعت‌ها ادامه داشته باشد. بعضی افراد پس از مصرف اکستازی، دچار خارش‌های پوستی و یا دانه‌هایی شبیه جوش روی نقاط مختلف پوست‌شان می‌شوند که می‌تواند به دلیل اثرات طولانی مدت این ماده روی کبد آن‌ها باشد.

آثار روانی اکستازی

تأثیرات روانی مصرف اکس روزها یا هفته‌ها پس از مصرف این ماده بروز می کند و مدت زیادی باقی می ماند. این عوارض عبارتند از:

تمرکز ضعیف

حمله‌های وحشت‌زدگی

بی‌قراری

مشکلات خواب

از دست دادن کنترل

اضطراب شدید

توهمات بینایی، شنوایی، لامسه

افسردگی

پارانویا (بدبینی و سوء‌ظن شدید)

تحریف در ادراکات

اضطراب شدید

گیجی و گم‌گشتگی

ولع و تمایل شدید برای مصرف مجدد مواد

چون شدت خلوص قرص‌های اکستازی بسیار متفاوت است، احتمال داروزدگی یا مسمومیت در اثر مصرف زیاد مواد، در مورد اکستازی بسیار بالا است و دوز خیلی پایینی از این ماده نیز ممکن است در برخی افراد خطر مسمومیت را به دنبال داشته باشد. مسمومیت با اکستازی بسیار خطرناک و کشنده است، چون به ایست قلبی یا گرمازدگی شدید منجر می‌شود.

عوارض و بیماری های روحی و جسمی و در نهایت مرگ، برخی از اثرات مصرف این روان گردان است، پس بهتر است هرچه سریعتر برای ترک اکستازی اقدام نمایید. کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

بیشتر بخوانید: عوارض رایج مصرف مخدر کراک

اثرات بلند مدت اکستازی 

مغز افراد مصرف کننده قرص اکستازی با آسیب‌هایی در نواحی مربوط به یادگیری، خواب و یکپارچه سازی هیجانات روبه‌رو می شود و این یعنی، مصرف اکس می‌تواند با تخریب مناطق مختلفی از مغز باعث اختلالاتی چون افسردگی، اضطراب، از دست دادن حافظه یا آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی-روانی در آینده بشود.

اثرات سوء‌مصرف این ماده به اندازه‌ای خطرناک است که می تواند در فرد پارانویا یا حملات جنونی و توهمی بوجود آورد که ممکن است برای همیشه در فرد ماندگار شده و به هیچ عنوان از  بین نرود.

اکستازی مانند مواد اعتیاد آور  دیگر ، سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می‌کند و آسیب‌پذیری بدن در برابر بیماری‌های عفونی و ویروسی را به شدت افزایش می‌دهد. علاوه بر همه اینها ارگان‌هایی که کار دفع مواد سمی زاید بدن مثل کلیه و کبد را بر عهده دارند دچار صدمات غیرقابل برگشتی خواهند شد.

نتایج مطالعات نشان می دهد که اکس می‌تواند اثرات طولانی مدت روی بخش‌هایی از مغز که مسئول تفکر و حافظه هستند، بوجود آورد. مطالعاتی که روی حیوانات صورت گرفته نشان داده است که تزریق اکس در بدن حیوانات در طول چهار روز، آسیب‌های مغزی در آن‌ها بوجود آورده که اثر آن پس از شش یا هفت سال بعد آشکار می‌شود. این مطالعات نشان داده‌ که بعضی سلول‌های آسیب دیده مغز، پس از قطع مصرف اکستازی، رشد نموده و دوباره ساخته می‌شوند، اما این رشد لزوماً در همان قسمت قبلی انجام نمی شود، بلکه در جای دیگر رشد فزاینده خواهد داشت که هرگز کارکرد قبلی خود را نخواهد داشت.

اکستازی چه اثراتی روی مغز می‌گذارد؟

تحقیقات نشان می دهد که اکس حتی اگر طی یک دوره کوتاه مدت مصرف شده باشد، آسیب‌های جدی و مخرب بلندمدتی در مغز انسان ایجاد خواهد کرد. اکستازی اثرات اولیه خود بر مغز را با تاثیر بر نورون‌هایی بوجود می آورد که از انتقال دهنده عصبی به‌نام سروتونین برای ارتباط با سایر بخش‌های سیستم عصبی استفاده می‌کنند. سروتونین نقش بسیار مهمی در تنظیم حالت روحی افراد، پرخاشگری، فعالیت جنسی، خواب، حافظه، یادگیری، حساسیت به درد و اشتها دارد که استفاده مکرر از اکستازی و یا اعتیاد به آن می‌تواند باعث از بین رفتن و تخریب سلول‌های ترشح کننده سروتونین شده و تخریب این سلول‌ها باعث اختلال در عملکردهایی مانند اختلال در حافظه و یادگیری، کم اشتهایی، افزایش احساس درد، افسردگی و اضطراب خواهد شد.

اکستازی، ساختار شیمیایی مشابه به آمفتامین‌ها دارد و می‌تواند باعث تخریب و از بین رفتن نورون‌هایی در مغز شود که دارای نوروترانسمیتر دوپامین هستند. آسیب به این نورون‌ها و کاهش دوپامین باعث اختلالات حرکتی در فرد می شود که بیماری پارکینسون را به دنبال خواهد داشت. مشخصه این اختلال، عدم هماهنگی حرکتی و رعشه است که می‌تواند در نهایت به نوعی فلج منجر شود.

یکی از این تحقیقات، نشان داد که مصرف طولانی مدت قرص اکستازی می‌تواند به عوارض مخربی در حافظه دیداری و کلامی فرد منجر شود که حتی پس از قطع مصرف این ماده نیز باقی خواهد ماند. آسیب به سایر کارکردهای شناختی از جمله ناتوانی در استدلال کلامی و توجه پایدار نیز گزارش شده است. این عوارض بستگی به میزان، نوع و درجه خلوص ماده مصرفی نیز دارد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟