عوارض و علایم مصرف متادون در باراری | کلینیک مهر

عوارض و علایم مصرف متادون در باراری | کلینیک مهر

1402/7/18 84 0

عوارض و علایم مصرف متادون در باراری | کلینیک مهر

مصرف متادون در باراری آبا ممکن هست؟ چه راهکاری برای نوزاد وجود دارد؟ چنانچه باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می برید باید حتما این موضوع را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید. اگرچه داروی متادون از جفت عبور می کند و همچنین در شیر ترشح می شود، ممکن است در موارد خاص برای بیماران در دوران بارداری...

آیا مصرف متادون در بارداری ضرر دارد؟

به طور کلی استفاده از هر نوع ماده مخدری در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند برای سلامت کودک آسیب‌زا باشد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مواردی که به مادران مبتلا به اعتیاد پیشنهاد می‌شود، این است که قبل از اقدام به بارداری در جلسات روانشناسی ترک اعتیاد شرکت کنند. سالانه کودکان معتاد زیادی متولد می‌شوند به دلیل سوء مصرف مادر در دوران بارداری این درد را متحمل شده‌اند. از آنجایی که مهم‌ترین دوره بعد از بارداری دوران شیردهی به نوزاد است بسیاری از کودکان در این دوره دچار آسیب‌های شدید ذهنی، مغزی و جسمانی می‌شوند.

چنانچه باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می برید باید حتما این موضوع را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید. اگرچه داروی متادون از جفت عبور می کند و همچنین در شیر ترشح می شود، ممکن است در موارد خاص برای بیماران در دوران بارداری و شیردهی تجویز شود. خصوصا در مواردی که مادر به مصرف موادی مانند هروئین یا سایر نارکوتیک ها اعتیاد دارد ممکن است پزشک این مواد را با متادون جایگزین کند زیرا علائم سندروم محرومیت در نوزادانی که از مادران مبتلا به اعتیاد متولد می شوند در مصرف کنندگان متادون نسبت به هروئین کمتر و قابل کنترل تر است. این نوزادان باید تا مدت زیادی پس از تولد همچنان تحت نظارت پزشک باشند تا فرآیند ترک اعتیاد را به تدریج و ایمن طی نمایند.

متادون می تواند باعث کاهش تنفس نوزاد و مرگ ناگهانی نوزاد در خواب شود.

به همین خاطر مهم‌ترین نکته این است که در این دوران هم مانند دوره بارداری باید مادر در سلامت کامل و عاری از وابستگی به هر نوع ماده مخدری باشد. اما اگر طبق تجویز و دستور پزشک مجبور به مصرف متادون بود باید کودک خود را به آرامی از شیر بگیرد و تغییر رفتار کودک کاملا تحت نظر پزشک بررسی شود. گاهی کودک بر اثر عوارض متادون دچار آسیب‌های ترک اعتیاد می‌شود که باید اقدامات تخصصی تحت نظر پزشک برای ترک وابستگی نوزاد به متادون صورت گیرد.

همچنین بخوانید: 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟