شیره تریاک چیست؟ - 07642228010

شیره تریاک چیست؟ - 07642228010

1402/5/22 89 0

شیره تریاک چیست؟ - 07642228010

تریاک مخدری بسیار شناخته شده است و همه با آن آشنایی دارند. شیره تریاک نیز نوعی مخدر است که از تریاک به دست می آید و در گذشته برای هدف‌های مختلف تفریحی، درمانی و … استفاده می‌شده است، اما این مخدر اعتیاد بسیار بالایی دارد و حتی از تریاک نیز خطرناک‌تر است.

شیره تریاک چیست؟

تریاک مخدری بسیار شناخته شده است و همه با آن آشنایی دارند. شیره تریاک نیز نوعی مخدر است که از تریاک به دست می آید و در گذشته برای هدف‌های مختلف تفریحی، درمانی و … استفاده می‌شده است، اما این مخدر اعتیاد بسیار بالایی دارد و حتی از تریاک نیز خطرناک‌تر است.

 تریاک

شیره مانند هروئین، از مشتقات تولید شده از گیاه خشخاش است. این مخدر طبع گرمی دارد و مصرف آن باعث بروز علائمی مانند افزایش فشار خون، سرگیجه، تپش قلب و … می‌شود.

این ماده نسبت به تریاک، عوارض بسیار شدیدتری دارد و تأثیرات منفی بیشتری بر بدن می‌گذارد. روش‌های مختلفی برای مصرف این ماده وجود دارد و برخی از افراد آن را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چرا نوجوانان به مصرف شیشه روی می‌آورند؟

عوارض مصرف شیره تریاک

مورفین، پاپاورین و تبائین از مهم‌ترین محرک‌هایی هستند که در شیره تریاک وجود دارند و باعث اعتیاد‌آور بودن آن می‌شوند. پس از مصرف شیره و با گذشت زمانی حدود 20 دقیقه، علائم نئشگی در فرد ظاهر می‌شود. علائم مصرف شیره تریاک به این شرح هستند:

تسکین درد‌های مختلف بدن

احساس سبکی و آرامش بسیار زیاد

سرخوشی

دوری از افکار منفی

مهربان شدن فرد

احساس شادی

انجام فعالیت‌های جنسی شدید

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

این ماده باعث افزایش میزان دوپامین در مغز می شود و علت بروز حالت‌های گفته شده نیز همین موضوع است. مصرف این ماده باعث می‌شود، فرد به صورت مداوم به آن احساس نیاز داشته باشدو به دنبال مصرف آن باشد. اما متأسفانه این ماده مخدر، اثرات بسیار منفی بر بدن می‌گذارد. مهم‌ترین عوارض مصرف شیره تریاک به این شرح است:

سردرد‌های بسیار شدید

بروز بی‌اشتهایی برای برخی از افراد

تهوع

بروز مشکلات گوارشی

بیقراری، استرس و اضطراب

توهم در دیدن چیز‌های عجیب

ابتلا به عفونت

تغییر رنگ پوست به سیاهی

بروز افسردگی

بدخلقی بسیار شدید

مشکلات سیستم تنفسی

کاهش یا افزایش وزن بسیار شدید

رعشه

مشکلات باروری

تب و لرز

بروز بیماری‌های دهان و دندان

بیشتر بخوانید: تداخلات دارویی آمفتامین

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف شیره، تأثیر شیره تریاک بر اسپرم است، به این صورت کیفیت و حجم اسپرم تولیدی بسیار کاهش یافته و قدرت باروری مرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

تفاوت تریاک و شیره تریاک 

شیره تریاک از خود تریاک گرفته می‌شود و از مشتقات آن می باشد، اما تفاوت‌های مختلفی میان آن‌ها وجود دارد. این تفاوت‌ها هم در شکل ظاهری و هم در اثرگذاری و عوارض آن قابل مشاهده است. مهم‌ترین تفاوت‌های تریاک با شیره به این شرح است:

شیره یکی از زیرمجموعه‌های بسیار اثرگذار تریاک است.

شیره بوی کمتری نسبت به تریاک دارد، به همین دلیل در هنگام مصرف اطرافیان کمتر متوجه می‌شوند.

شیره در هنگام تولید و فراوری بسیار بد بو است.

تریاک به صورت تکه‌ای و تقریباً سفت است، اما شیره نرم‌تر و دارای حالت چرمی است.

شیره از خود تریاک قیمت پایین‌تری دارد.

تأثیر شیره و میزان مورفین تولید شده در آن از تریاک بیشتر است.

تریاک باکیفیت دارای رنگ روشن است اما شیره قهوه‌ای یا عسلی رنگ است.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در هنگام مصرف بوپرنورفین

آیا مصرف شیره تریاک مفید است؟

خیر. همان‌طور که گفته شده شیره تریاک بسیار مضر است و مصرف آن به صورت خوراکی یا کشیدنی مضرات زیادی برای بدن به دنبال خواهد داشت. گاهی شنیده می‌شود به افرادی که دارای بیماری خاص یا درد‌های مزمن هستند، مصرف شیره تریاک توصیه می‌شود. این باور بسیار اشتباه است و نه تنها به فرد کمک نمی‌کند، بلکه باعث بروز مشکلات و آسیب‌های جدی بر سلامتی وی خواهد شد.

اگر فرد بیش از حد شیره تریاک مصرف کند، اصطلاحاً اوردوز می‌کند که با علائم زیر همراه است:

کبود شدن صورت

حالت تهوع

بروز خونریزی داخلی

بروز تشنج

بروز مشکلات تنفسی جدی

خواب آلودگی شدید

احساس گرفتگی زیاد در شکم

عدم هوشیاری فرد

روش‌های ترک شیره تریاک

ترک شیره تریاک مانند تمام مواد مخدر دیگر باید با روش‌های کاملاً اصولی و تحت نظر متخصص انجام شود. اولین مرحله در ترک داشتن اراده قوی و احساس درست برای ترک است. اگر فردی عمیقاً برای ترک تصمیم نگرفته باشد، نمی‌تواند به سادگی ترک کند و ممکن است پس از ترک، مجدداً به سمت مصرف این مواد بازگردد. به این دلیل فرد باید با تمام وجود برای ترک این مخدر خطرناک تصمیم بگیرد تا با موفقیت آن را ترک کند.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های رفتاری هشدار دهنده مصرف هروئین کدامند؟ 

در کنار آن مراجعه به متخصص، بهترین راه برای ترک است، زیرا در این شرایط بدن فرد دچار مشکلات جسمی مختلفی می شود و تحت نظر پزشک باید دارو‌های خاصی مصرف شود. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که قصد ترک شیره تریاک دارند، حتماً به مراکز ترک اعتیاد مراجعه نمایند. این مراکز دارای تجهیزات مناسب هستند و با کمک روانشناس و پزشک متخصص به ترک فرد کمک می‌کنند. 

برای ترک شیره تریاک چه بخوریم؟

داشتن رژیم غذایی درست و اصولی، کمک بسیار زیادی به سلامت فرد و ترک اعتیاد کم خطر خواهد کرد. در این زمینه بهتر است فرد از مواد غذایی مفید و دارای مواد مغذی استفاده کند. استفاده از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌تواند کمک زیادی به بهبود شرایط جسمی فرد نماید.

افراد درگیر در اعتیاد تصور می‌کنند می‌توانند در منزل و با مصرف خوراکی‌های مفید به راحتی ترک کنند، در صورتی که این کار به راحتی امکان‌پذیر نیست و ممکن است مشکلاتی برای فرد به همراه داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً به مراکز معتبر ترک اعتیاد مراجعه نمایید. در این مراکز تمام دارو‌ها و مکمل‌های موردنیاز توسط پزشک متخصص تجویز می شود و در کنار آن رژیم غذایی مناسب نیز استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف قرص متادون و کاربرد آن در پزشکی چیست؟

ترک شیره تریاک چقدر طول می‌کشد؟

بهترین روش برای ترک به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک است. روش‌های مختلفی برای ترک این ماده مخدر استفاده می‌شود. مدت زمانی که فرد درگیر مصرف این ماده بوده تأثیر زیادی در زمان ترک آن دارد.

ابتدا شرایط جسمی و روحی فرد توسط پزشک متخصص بررسی می شود و زمان دقیق برای خروج سم از بدن و ترک کامل مشخص می گردد. گاهی اوقات یک هفته تا ده روز زمان برای خروج سم از بدن و بازگشت بدن به شرایط عادی زمان لازم است.

ترک اعتیاد در میناب

در روش فوق سریع، با توجه به دوز مصرفی شیره، فرد باید به مدت 2 تا 5 شب بستری شود. در این حالت است که درمان حدود یک هفته طول می‌کشد. روش دیگر برای ترک مواد مخدر به صورت تدریجی است. این روش ممکن است 7 تا 10 روز طول بکشد، اما فرد آرامش بیشتری داشته و به صورت تدریجی ترک خواهد کرد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

در تمام مراحل ترک، باید پزشک و روانپزشک کاملاً باتجربه و متخصص همراه بیمار باشند و تمام شرایط را به طور کامل بررسی کنند. به این صورت فرد با کمترین درد و رنجی اعتیاد خود را پایان خواهد داد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟