شیشه چه تفاوتی با کوکائین دارد؟ 07642228010 | ترک اعتیاد در میناب

شیشه چه تفاوتی با کوکائین دارد؟ 07642228010 | ترک اعتیاد در میناب

1402/5/22 111 0

شیشه چه تفاوتی با کوکائین دارد؟ 07642228010 | ترک اعتیاد در میناب

کوکائین یک داروی محرک قوی است که از برگ های گیاه کوکا تهیه می شود و بیشتر در آمریکای جنوبی رشد می کند.

شیشه چه تفاوتی با کوکائین دارد؟

کوکائین چیست؟

کوکائین یک داروی محرک قوی است که از برگ های گیاه کوکا تهیه می شود و بیشتر در آمریکای جنوبی رشد می کند. کوکائین به دلیل اثرات محرک شدید و احساس سرخوشی آن به صورت تفریحی استفاده می شود. این دارو به دو شکل کوکائین پودری که با نام‌های کک یا برف نیز شناخته می‌شود و شیشه وجود دارد. پودر کوکائین شکل نمک هیدروکلراید است و می تواند به روش های مختلفی مانند استنشاق، تزریق یا حل شدن در آب و نوشیدن آن مصرف شود.

شیشه

شیشه چیست؟

شیشه نام رایج و شکل جامد و فرآوری شده کوکائین است و طریقه مصرف آن با کوکائین کاملا متفاوت است. شیشه را در لوله شیشه ای یا لوله آب دود می کنند. شیشه در برخی کشورها راک یا کراک نامیده می شود. روش ساخت شیشه از کوکائین ساده و راحت تر است. هیدروکلراید کوکائین در آب و آمونیاک (NH3) حل می شود. بعد از تبخیر شدن محلول، کریستال های تشکیل و خشک می شوند.

بیشتر بخوانید: شیره تریاک چیست؟ 

شیشه یک ماده مخدر کاملاً متفاوت از کوکائین پودری است که با حل کردن پودر کوکائین در حلالی مانند بی کربنات سدیم یا همان جوش شیرین، آب یا کربنات سدیم ایجاد می شود.

فرق شیشه و کوکائین از نظر اثرات احتمالی

مصرف و پودر کوکائین می تواند منجر به بروز اثرات زیادی شود. مهمترین اثرات مصرف آنها شامل سرخوشی، هوشیاری، خلق و خوی بالا و افزایش انرژی می باشد. اثرات شیشه  بلافاصله بروز پیدا می کند و بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد. اصلی ترین فرق شیشه  و پودر کوکائین در سرعت جذب هر یک از آنها در جریان خون است.

به طور کلی فرم پودری آن با آب مخلوط و به صورت خوراکی مصرف می شود و در نتیجه سرعت جذب کمتری دارد، اما نوع مصرف استنشاقی آن می تواند خیلی سریع اثرات خودش را نشان دهد.

افرادی که به تازگی مصرف شیشه را شروع کرده اند، اغلب اثرات روانی قوی تری را نسبت به کسانی که کوکائین مصرف کرده اند، تجربه می کنند. مصرف کنندگان اغلب احساس تحریک پذیری، بی قراری و اضطراب دارند. این علائم معمولاً در اثر آزاد شدن ناگهانی و شدید دوپامین در مغز بروز می کند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

چرا شیشه از کوکائین خطرناک تر است؟

شکل کریستالی کوکائین قدرت بالاتری نسبت به فرم پودری دارد. مقدار پودر کوکائین مورد نیاز برای تولید یک گرم شیشه تنها ۸ درصد مقداری است که برای تولید یک گرم پودر لازم است. این نشان می دهد همان مقدار شیشه نسبت به مقدار کوکائین پودری، اثرات بسیار شدیدتر و قوی‌تری ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا نوجوانان به مصرف شیشه روی می‌آورند؟

یکی از خطرات اصلی شیشه نحوه مصرف آن است. چون شیشه از طریق ریه ها استنشاق می شود، از طریق کیسه های هوایی در ریه ها وارد جریان خون خواهد شد. تنها ۶ تا ۸ ثانیه طول می کشد تا از ریه ها به جریان خون برسد. هنگامی که کوکائین به صورت پودر مصرف می شود، قبل از اینکه به خون برسد، توسط آنزیم های موجود در دستگاه گوارش متابولیزه خواهد شد.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

کوکائین چه تفاوتی با شیشه دارد؟

فرآیند ساخت شیشه از کوکائین، مشابه فرآیند ساخت شیشه از جوش شیرین است. تنها تفاوت این دو با همدیگر مواد پایه آنهاست. هیدروکلراید کوکائین در آب و آمونیاک (NH3) حل می شود و به آن اجازه داده می شود تا تبخیر گردد و کریستال تشکیل دهد. کریستال ها جمع آوری شده و به شکل جامد خشک می شوند. در شکل جامد، آنها را هیدروکلراید کوکائین می نامند.

قسمت هیدروکلراید آن مانند جوش شیرین است. هیدروکلراید کوکائین در حلالی مانند بی کربنات سدیم (جوش شیرین)، آب یا کربنات سدیم حل می شود. سپس کوکائین با تبخیر حلال از  کربنات سدیم استخراج می شود.

بیشتر بخوانید: تداخلات دارویی آمفتامین 

آیا شیشه اعتیادآورتر از کوکائین است؟

شیشه به دلیل عوامل مختلفی اعتیادآورتر از کوکائین پودری است، چون در هنگام ساخت و تولید آن فرم کرک برای حذف نمک هیدروکلراید تجزیه می شود، مصرف آن با سرخوشی بیشتر و سریع تر همراه است و باعث می شود که فرد زودتر به آن معتاد شود.

علاوه بر این، شیشه معمولاً قوی‌تر از کوکائین پودری است و احتمال اعتیاد به آن بیشتر است. بنابراین، برای مردم مهم است که از خطرات مرتبط با استفاده از شیشه را بشناسند و نسبت به آن آگاه باشند.

تفاوت شیشه و کوکائین از نظر نحوه درمان

اگر چه مصرف کوکائین و شیشه می توانند باعث بروز مشکلات مزمن مصرف مواد شوند، اما اعتیاد را می توان در هر شرایطی به طور موثر درمان نمود. مصرف هر دوی آنها باعث افزایش غیرطبیعی سطح دوپامین در مغز می شود. هر دو کوکائین و مت آمفتامین بر سطح دوپامین در مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارند. با این حال، در مورد نحوه عملکرد آنها در مغز تفاوت جزئی وجود دارد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کوکائین از بازجذب دوپامین در مغز جلوگیری می کند. بازجذب، فرآیندی است که در آن مقادیر بیش از حد یک انتقال دهنده عصبی از سیستم حذف می شود تا از تجمع آن جلوگیری شود. کوکائین این فرآیند را مسدود می کند و باعث ایجاد علائم تحریک کننده می شود.

توصیه می شود روند درمان خود را زیر نظر یک روانپزشک ماهر و با تجربه انجام گیرد تا به طور حتم از بروز این علائم و عوارض احتمالی آن پیشگیری شود. درمان می‌تواند شامل چندین گزینه درمانی مختلف، از جمله بسیاری از روان‌درمانی‌ها باشد. گروه شناختی رفتاری، گروه درمانی، درمان تک به تک و گزینه های دیگر ممکن است برای ترک اعتیاد به شیشه یا کوکائین مفید باشد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در هنگام مصرف بوپرنورفین

درمان اعتیاد یک فرآیند شخصی سازی شده است. زمانی که شخص وارد یک برنامه درمان اعتیاد می شود، باید با کمک درمانگر خود یک برنامه درمانی شخصی آماده کند.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

تفاوت شیشه و کوکائین از نظر عوارض دراز مدت 

عوارض شیشه و کوکائین در دراز مدت می تواند تا حدود زیادی یکسان و شبیه به هم باشند. با این حال، هردوی این داروها ممکن است منجر به بروز مشکلات قلبی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی و همچنین مشکلات تنفسی مانند آسیب ریه شوند. علاوه بر این، هر دو می توانند منجر به اعتیاد و مشکلات سلامت روان به عنوان مثال، افسردگی و اضطراب شوند.

ترک اعتیاد در میناب

اصلی ترین فرق شیشه و کوکائین این است که شیشه قوی تر است و معمولاً دود می شود، که می تواند به سرعت و شدیدتر به اعتیاد منجر شود. علاوه بر این، استفاده از شیشه معمولاً با خطر بالاتر رفتار خشونت آمیز و افزایش خطر ابتلا به بیماری های مسری، به عنوان مثال، HIV، به دلیل استفاده مشترک از سوزن ها یا سایر موارد مرتبط با مواد مخدر مرتبط است.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های رفتاری هشدار دهنده مصرف هروئین کدامند؟

افرادی که گرفتار چرخه سوء مصرف مواد می شوند، اغلب پوسیدگی دندان، تحریکات پوستی و سوء تغذیه را تجربه می کنند. با این حال، بسیاری از اینها اثرات غیر مستقیم شیشه است.

مصرف کنندگان شیشه ممکن است روان پریشی محرک را به شکل دیدن یا احساس حشرات روی پوست خود تجربه نمایند که باعث می شود مصرف کنندگان به شکل اجباری روی پوست خود خراش دهند و ضایعات و اسکار بوجود آورند. محرک‌های شدید، ممکن است باعث ساییدن دندان‌ها شود که مینای دندان را از بین می‌برد و باعث پوسیدگی دندان خواهد شد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟