⚜خطرات اعتیاد برای نوجوانان | 07642228010

⚜خطرات اعتیاد برای نوجوانان | 07642228010

1402/6/13 104 0

⚜خطرات اعتیاد برای نوجوانان | 07642228010

اعتیاد در نوجوانان بسیار جدی است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد. در بیشتر موارد، نوجوان مواد مخدر را امتحان می کنند، اما هنوز به آن اعتیاد پیدا نکرده اند.

خطرات اعتیاد برای نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان بسیار جدی است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد. در بیشتر  موارد، نوجوان مواد مخدر را امتحان می کنند، اما هنوز به آن اعتیاد پیدا نکرده اند. این مسئله لزوم هوشیاری والدین را می طلبد. مصرف مواد مخدر در نوجوانان و کودکان، با اثرات بلند مدت شناختی و رفتاری همراه خواهد بود، چون مغز نوجوانان هنوز در حال رشد  می باشد.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

اختلال وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان

اختلال وابستگی به مواد مخدر، به مجموعه ای از نشانه های رفتاری، شناختی و فیزیولوژیکی گفته می شود. وابستگی به مواد مخدر در  شخص، حداقل سه علامت دارد، اولین علامت تحمل فرد است، دومین علامت، رفتاری است که بعد از ترک از خود نشان می دهد.

و سومین علامت مربوط به زمانی است که بیش از اندازه مصرف نماید و این که شخص نمی تواند خود را در اندازه مصرف یا قطع کنترل نماید. با ادامه این رویه، ارتباطش با دوستان و اقوام و جامعه کم تر می شود و بروز چنین نشانه هایی نشان از مصرف مواد مخدر می دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک اعتیاد 

دلایل مصرف مواد مخدر توسط نوجوانان 

سن مصرف مواد مخدر به زیر ۱۸ سال رسیده است، حتی در برخی از آمارها عدد ۱۲ سال نیز به عنوان سن شروع اعتیاد، بیان می شود. بسیاری از نوجوانان، با وجود خطرات و عوارض متعدد، استفاده از مواد مخدر برای امتحان کردن را بخشی از روند رشد می دانند. بسیای از نوجوانان، برای اولین بار در مهمانی یا مدرسه با آن آشنا می شوند.

گروه دیگر با شنیدن حرف های دوستان در مورد احساس پس از مصرف یا گوش دادن به یک آهنگ در مورد مواد مخدر در مورد آن کنجکاو می شوند. امتحان کردن و کنجکاوی، در اعتیاد نوجوانان نقش مهمی دارد. صرف امتحان کردن؛ به معنی اعتیاد نوجوان در آینده نخواهد بود، اما این که چرا وسوسه شده است نیاز به بررسی دارد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

بعضی از دلایل مصرف مواد مخدر توسط نوجوانان را می توان اینچنین برشمرد:

کنجکاوی

فشار دوستان

مشکلات عاطفی

آسانی دسترسی به مواد مخدر

کاهش استرس و اضطراب

درمان سرخود دردهای جسمی و روحی

تمایل به فرار

ناتوانی در کنترل تکانه

عضویت در گروه دوستی

خلاصی از فشار مسئولیت ها

بیشتر بخوانید: قرص اکستازی آمفتامین ‌دار چیست؟

سن بحرانی مصرف مواد مخدر 

گفتیم سن مصرف مواد مخدر تا حد زیادی کاهش یافته است و این ضرورت احساس می شود که والدین در سنین نوجوانی و جوانی مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.

سنین ۱۵ تا ۲۴ سالگی سن پر خطری است. در این دوران، افراد با بحران ها و تغییرات زیادی درگیر هستند و تلاش برای استقلال فردی و تجربه چیزهای جدید، در کنار نداشتن مهارت های اجتماعی و نه گفتن می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به اعتیاد قرار دهد.

 ترک اعتیاد در میناب

نشانه‌ها و علائم سوءمصرف مواد مخدر در نوجوانان

مصرف مواد مخدر نشانه‌های متعددی در نوجوانان به دنبال خواهد داشت، اما بعضی مواقع، تفاوت قائل شدن میان نشانه های اعتیاد نوجوانان و علائم ناشی از تنگناها و سختی های نوجوانی آسان نخواهد بود. در هر صورت، والدین باید نسبت به رفتار و اتفاقات پیرامون هوشیار باشند.

بیشتر بخوانید: عوارض ناشی از ترک شیشه چیست؟ 

مهم ترین نشانه های مصرف مواد مخدر در نوجوانان عبارتند از:

چشم های قرمز

نمرات بد

خندیدن بدون دلیل

عدم توجه به ظاهر

جلوگیری از تماس چشمی

بهداشت نامناسب

گرسنگی مکرر یا ریزه خواری

خستگی غیرمعمول

از دست دادن علاقه به فعالیت های قبلی

بوی دود در تنفس یا لباس

رفتار مخفیانه

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

تاثیر مواد مخدر بر مغز نوجوانان

زمانی که مواد مخدر وارد بدن می شود؛ شروع به ایجاد تغییر و تاثیر خواهد کرد؛ مهمترین آنها تغییر آرایش شیمیایی مغز می باشد. این مواد شیمیایی می توانند به دو صورت بر مغز ما تاثیر بگذارند:

1. مواد مخدر می توانند از مواد شیمیایی طبیعی در مغز تقلید نموده و بدن رو هدایت کنند. از جمله این موارد می توان از سرتونین نام برد که در بدن ما وجود دارد و با تقلید از این ماده، باعث عکس العمل خوشحالی در بدن می شوند.

2. این مواد بخشی از مغز را تحریک می کنند که تحریک آن بخش به صورت طبیعی باعث احساس خوب در شخص خواهد شد. پس در صورت استفاده از چنین موادی، تحریک و تشویق به استفاده مجدد و در نهایت اعتیاد به مواد مخدر در نوجوان را باعث خواهد شد.

زمانی که مغز متوجه شود این مواد، احساس خوبی در ما ایجاد می کنند، درخواست بیشتری از این مواد خواهد داشت، چون میزان مصرف قبلی به اندازه دفعات قبل؛ احساس خوب در فرد ایجاد نخواهد کرد و مصرف به مرور زمان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم خماری هروئین چند روز است؟

مغز در هنگام سوء مصرف مواد، دچار تغییرات بلند مدت خواهد شد و قدرت تصمیم گیری، حافظه، توانایی یادگیری و قدرت قضاوت شخص مبتلا به اعتیاد، مختل خواهد شد. همچنین مواد مخدر، تاثیرات منفی زیادی روی جسم خواهد داشت. از جمله آسیب های جسمانی ناشی از اعتیاد نوجوانان می توان به آسیب به کبد، حمله قلبی، بیماری های کلیوی، مشکلات ریوی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حتی به کما رفتن اشاره نمود.

علاوه بر آسیب های جسمی، ذهن و روان نوجوان نیز از انواع آسیب ها در امان نخواهد ماند. علائمی مانند افسردگی، بی قراری، اضطراب ، تنش، تحریک پذیری عصبانیت و.... بعلاوه روابط اجتماعی، روند زندگی و دستاورد های فرد مبتلا به اعتیاد نیز دچار آسیب خواهد شد.

مسمومیت با مواد مخدر در نوجوانان

 زمانی که نوجوان بیش از اندازه از مواد مصرف کند؛ گفته می شود نوجوان دچار مسمومیت با مواد شده است. گاهی این مسمومیت ها غیر قابل جبران خواهد بود و حتی منجر به مرگ نیز می شوند.

روش های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. والدین باید قبل از درگیر شدن فرزندان با اعتیاد از وابستگی آنها به هر نوع ماده مخدری جلوگیری کنند. برای این کار نیز روش هایی وجود دارد که به مهمترین آنها پرداخته ایم:

بیشتر بخوانید: شیشه چه تفاوتی با کوکائین دارد؟

دادن آگاهی و اطلاعات به نوجوانان درباره مواد مخدر

والدین باید اطلاعات جامع و کاملی در اختیار نوجوانان قرار دهند. نداشتن اطلاعات کافی باعث اعتیاد در نوجوانان خواهد شد. بسیاری از نوجوانان فکر می کنند که ماده مخدر گل یا ماری جوانا اعتیادآور نیست و یا تریاک فقط خاصیت دارویی دارد و از عوارض جبران ناپذیر این مواد مخدر اطلاعی ندارند. هم چنین نوجوانان باید نتیجه اعتیاد را در افراد مبتلا به اعتیاد مواد مخدر ببینند تا خطرات ناشی از مصرف مواد را بیشتر و جدی تر درک کنند.

متادون در میناب

افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

با رفتار درست و آموزش مهارت هایی برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان، می توان خطر ابتلا به اعتیاد را رو کاهش داد. نقش والدین در این دوره بسیار پررنگ است. والدین باید برای رفتار مناسب با نوجوان آموزش ببینند و رفتار های خود را رو مطابق با اصول درست تربیتی انتخاب کنند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟