خطرات اعتیاد به شیشه - 07642228010

خطرات اعتیاد به شیشه - 07642228010

1402/7/3 98 0

خطرات اعتیاد به شیشه - 07642228010

شیشه با آزادسازی دو نوع ماده شیمیایی دوپامین و نوراپی نفرین در مغز باعث برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

خطرات اعتیاد به شیشه

شیشه با آزادسازی دو نوع ماده شیمیایی دوپامین و نوراپی نفرین در مغز باعث برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی می‌شود. شیشه در دوزهای پایین، باعث افزایش هوشیاری می شود و باعث از بین رفتن گرسنگی و خستگی می شود.

در دوزهای بالاتر ایجاد سرخوشی و نشاط شدید می کند و در دوزهای خیلی بالا امکان ایجاد پارانویا و رفتارهای عجیب و غریب بوجود خواهد آمد. با مصرف شیشه، ضربان قلب افزایش می‌یابد که باعث افزایش فشار خون در فرد می شود و درجه حرارت بدن نیز بالا می‌رود.

شیشه

مصرف شیشه با تأثیر روی سیستم اعصاب مرکزی، گرسنگی و خستگی را از بین می‌برد و مصرف کنندگان شیشه ممکن است روزها و یا هفته‌ها بدون احساس نیاز به غذا و یا استراحت فعالیت داشته باشند، تا زمانی که این وضعیت از توان بدن یا مغز آن‌ها خارج شود و از کار بیفتد. افرادی که در مهمانی‌ها یا پارتی‌های شبانه شیشه مصرف می‌کنند، ممکن است آن‌قدر به رقص‌ها یا فعالیت شدید ادامه دهند که از حال بروند.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به تریاک

طریقه مصرف شیشه

یک روش استفاده شیشه حل کردن آن در آب یا الکل و تزریق در رگ می باشد. 

روش دیگر دود کردن (تدخین) و یا بلعیدن آن و یا استنشاق از راه بینی است. 

پس از استفاده از شیشه، مصرف کننده دچار حالت سرخوشی شدیدی می‌شود که این حالت در اصطلاح راش یا فلش نامیده می‌شود، اما این حالت کاملا موقتی است. اثرات مصرف شیشه به‌ شکل تدخینی ۸ تا ۲۴ استو ۵۰ درصد ماده مصرفی پس از ۱۲ ساعت از بدن دفع می‌شود. مصرف شیشه بسیار خطرناک است و مشکلات روانی بسیار زیادی در فرد بوجود می آورد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

علائم مصرف شیشه

با مصرف شیشه چند علامت که به علائم مسمومیت معروف هستند در فرد مصرف کننده ایجاد می‌شود،  علائم اعتیاد به شیشه در همه افراد مشابه و با یک شدت نمیان نمی شود. فرد با مصرف شیشه احساس خوشی و توانمندی زیادی می‌کند. سرخوشی، پرحرفی و بی‌ملاحظه بودن در رفتارش بسیار نمایان است.

این حالت سرخوشی در ابتدای مصرف شیشه حدود 5 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و فرد برای اینکه این حالت را به طور مکرر تجربه نماید؛ ماده مصرفی خود را به چند قسمت تقسیم می کند تا به دفعات مصرف نماید.

اعتماد به نفس و قدرت تمرکز شخص مصرف کننده پس از استفاده بالا می‌رود و نیاز کمتری به خواب و غذا احساس می‌کند و به همین علت دچار کاهش وزن می‌شود. این افراد می‌توانند روزها بیدار بمانند. تمایل به انجام کارهای تکراری مانند تمیز کردن خانه در این افراد بروز می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک مورفین

گاهی این افراد دچار توهم دیداری و شنیداری می‌شوند و تصور می‌کنند اشباح و روح‌هایی را می‌بینند که در حال خیانت و رابطه با همسر او هستند و یا صداهایی می شنوند که در حال صحبت درباره او هستند.

بعضی از عوارض مواد مخدر شیشه بصورت فیزیکی و در ظاهر شخص نمود می یابد. پس از مصرف؛ احساس نوعی گرما و قلقلک در پوست که باعث می شود پوست خود را مرتبا بخاراند به طوری که تبدیل به زخم می‌شود. گاهی مواقع نیز احساس می‌کنند حشره‌ای زیر پوستشان است و در موارد شدیدتر دچار افکار هذیانی می شوند و با چاقو حشرات موذی در زیر پوست خود را جستجو می کنند.

گشادی مردمک‌ها، خشکی دهان، سردرد، تغییرات فشار خون، بی‌نظمی ضربان قلب از عوارض دیگر مصرف شیشه است. امکان حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی در این مرحله وجود دارد. در صورت مصرف بیشتر، کما، تشنج و حتی خطر مرگ دور از انتظار نیست.

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه

نشانه ها و علائم جسمی اعتیاد به شیشه:

احساس انرژی زیاد

بالا رفتن دمای بدن

فعالیت بیش از حد

افزایش ضربان قلب

افزایش فشارخون

گشاد شدن مردمک چشم

لرزش دست‌ها

بوی بد دهان

خراب شدن دندان‌ها

خشکی دهان

گود رفتگی زیر چشم 

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

نشانه ها و علائم رفتاری اعتیاد به شیشه:

عدم تمرکز

پرحرفی

سوء برداشت از رفتار دیگران

پرخاشگری

هذیان گویی

سوءظن

پارانویید

بی‌قراری

خشم

توهم 

بیشتر بخوانید: عوارض ترک الکل

اثرات شیشه بر روی مغز 

مطالعات نشان می دهد که ۵۰ درصد گیرنده‌های دوپامین در مغز در اثر مصرف مزمن شیشه برای همیشه از بین می‌رود. همچنین گیرنده‌های سروتونین با همین آسیب و حتی شدیدتر روبه‌رو می شود که باعث ایجاد عوارض روانی شدید و پایدار مانند روان‌پریشی در مصرف‌کننده می شود.

تفاوت آمتفامین با مت آمفتامین (شیشه)

این دو دارو مکانیسمی کاملا متفاوت دارند. از آمفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی در درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و نارکولپسی استفاده می‌شود. آدرال (Adderall) یکی از انواع داروهای حاوی آمفتامین است که ترکیبی مشابه مت آمفتامین دارد و برای درمان اختلالات مذکور استفاده می‌شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

آمفتامین و مت آمفتامین‌ها از دسته گروه‌های دارویی فنیل آمین هستند و در دسته مواد مخدر طبقه‌بنده می‌شوند. مهم‌ترین تفاوتشان ساختار شیمیایی است که بسته به قدرت و دوز مورد استفاده تاثیرات متفاوت و گاهی مشابهی بر بدن دارند. مت آمفتامین‌ها از داروهای حاوی آمفتامین به‌طرز چشم‌گیری قوی‌تر هستد.

از میان تمام مشتقات و مخدرهای حاصل از آمفتامین یا مت آمفتامین، مخدر شیشه، قوی‌ترین ماده اعتیاد‌آور است که به‌شکل بلورهای آمفتامین ساخته می‌شود. این ترکیب شیمیایی غیرقانونی است. انواع مختلفی از داروهای حاوی مت آمفتامین در بازار سیاه وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از افدرین، سودو و سودوافدرین.

ترک اعتیاد در میناب

تفاوت شیشه با کوکائین 

شیشه در دسته مت‌‌آمفتامین‌ها طبقه‌بندی می‌شود و جز‌و مواد محرک است، اما با کوکائین و کراک تفاوت دارد. هر دو اثرات روان‌شناختی و رفتاری مشابهی در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کنند، اما مکانیسم پایه و نحوه عملکرد آن‌ها روی سلول‌ها عصبی متفاوت است. شیشه مانند کوکائین باعث جمع شدن دوپامین در فضای بین سلول‌های مغز می‌شود و در فرد مصرف‌کننده ایجاد سرخوشی و تهیج خواهد کرد. 

بیشتر بخوانید: روش های ترک الکل

شیشه به‌صورت مصنوعی ساخته می‌شود و اثرات مصرف آن به‌صورت تدخین ۸ تا ۲۴ ساعت دوام دارد. ۵۰ درصد ماده مصرفی در طول ۱۲ ساعت از بدن دفع می‌شود و مصارف پزشکی آن محدود است.

کوکائین به‌طور طبیعی از گیاه کوکا تهیه می‌شود و اثرات تدخین آن تنها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باقی می‌ماند. ۵۰ درصد ماده مصرفی پس از یک ساعت از بدن دفع می شود و در برخی جراحی‌ها به‌عنوان بی‌حس کننده موضعی کاربرد دارد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟