عوارض روانی مصرف کراک| 07642228010

عوارض روانی مصرف کراک| 07642228010

1402/8/5 87 0

عوارض روانی مصرف کراک| 07642228010

مخدر کراک از مشتقات کوکائین است. این دارو در رده داروهای سایکواکتیو و محرک طبقه‌بندی شده است.

از قدیم الایام، بومیان آمریکای جنوبی برگ‌های گیاه کوکا که منبع کوکائین و کراک (Crack) است را برای افزایش انرژی و مقابله با گرسنگی مصرف می‌کردند. کوکائین خالص، اولین بار در دهه ۱۸۶۰ از این گیاه تهیه شد و پس از آن به‌عنوان دارویی موثر در بی‌حسی‌های موضعی و جراحی‌های مربوط به چشم، بینی و گلو به جامعه پزشکی مورد استفاده قرار گرفت.

مخدر کراک از مشتقات کوکائین است. این دارو در رده داروهای سایکواکتیو و محرک طبقه‌بندی شده است. تاثیر اصلی آن بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر گذارده و با بالا بردن خلق، باعث ایجاد سرخوشی شدیدی در فرد مصرف‌کننده می شود. مکانیسم عمل آن تقریباً مانند کوکائین است و از لحاظ ترکیبات نیز بسیار به هم شبیه هستند. کوکایین، آلکالوئید اصلی برگ کوکا است که از برگ‌های بوته‌ای به نام (Ergthroxglom Coca) بدست می‌آید.

نام‌گذاری مخدر کراک و نام‌های رایج آن 

علت نام‌گذاری کراک صدایی است که هنگام گرم کردن بلورها در اثر تبخیر آب ایجاد می‌شود. تفاوت کراک با کوکائین از نظر شیمیایی است. برای تهیهٔ کوکائین به شکلی که قابل تزریق باشد، آن را با اسید کلریدریک خنثی می کنند. کراک در واقع فرم خنثی‌نشدهٔ کوکائین است.

اپل جک (Apple Jack)

بد راک (Bad Rock)

بیت (beat)

بال (Ball)

بیس (Base)

کلاد (Cloud)

کرامبز (crumbs)

کندی (Candy)

داروی شیطان (Devil Drug)

فت بگز (Fat bags)

کرانچ و مانچ (Crunch & munch)

هارد بال (Hard Ball)

گلو (Glow)

گراول (Gravel)

برف سفید (Snow clouds).

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک مورفین

نحوه مصرف کراک 

کراک معمولا با پایپ شیشه ای و چند منفذ برای دم گرفتن دارد مصرف می شود. برای استفاده از روش تنفسی و دم گرفتن، کراک پودر شده را در پایپ ریخته و سپس با حرارت آن را دود می‌کنند. کراک بویی ندارد و امکان این که شخصی در خانه به‌راحتی آن را استفاده کند وجود دارد. در این روش، دود حاصل وارد ریه‌ها می شود و از این طریق جذب گردش خون خواهد شد. سرعت تاثیر مواد در این روش بالاست و کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا فرد مصرف‌کننده، اثرات آن را تجربه نماید.

ماندگاری این ماده تا ۵ ساعت است و علائم نشئگی آن بسته به روش تزریق، استنشاق یا دم گرفتن و اسنیف کردن، بین ۵ تا ۶۰ دقیقه را از خود نشان می‌دهند. 

عوارض مصرف کراک 

کراک بسیار سریع وارد جریان خون می شود و به مغز می‌رسد. این ماده محرک، مواد شیمیایی بسیاری دارد که باعث تاثیر بر عملکرد مغز و بروز حالات سرخوشی و نشئگی در شخص می‌شود، اما پس از از بین رفتن اثر مصرف ماده مخدر، فرد دچار افسردگی، میل شدید به مصرف دوباره، انزوا، پرخاشگری و هذیان و توهم می‌شود. حتی در مواردی فرد برای رهایی از دیدن یا شنیدن این توهمات؛ به دیگران یا خود آسیب می رساند و دست به جنایت یا خودکشی می زند. در دسترس بودن این ماده مخدر و میزان اعتیاد سریع آن و قیمت پایینی که نسبت به مواد مخدری مانند کوکائین دارد، باعث شده میزان مصرف کراک به‌شدت افزایش یابد. معمولاً اثر مصرف کرک حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. اثر بلند مدت مصرف آن بعد از ۳ تا ۵ ساعت از بین می‌رود. فرد معتاد باید هر ۴ ساعت یکبار یا شاید کمتر، اقدام به مصرف مجدد آن کند که همین، باعث ایجاد وابستگی شدید و عوارض جبران‌ناپذیری در فرد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم ترک کراک

عوارض رایج مصرف مخدر کراک

برخی از عوارض مخرب مصرف کراک مانند عوارض آمفتامین‌ها هستند. در ادامه لیستی از عوارض مصرف کراک در فرد مصرف کننده آمده است:

تشنج

تغییرات در فشار خون، ضربان قلب و تنفس

حالت تهوع

اضطراب

یبوست

بیخوابی

بی خوابی

ضعف جنسی

کم خونی

اختلالات هضم و دستگاه گوارش

مشکل ادرار

رنگ پریدگی

هپاتیت

افسردگی

زخم مخاط بینی

ایجاد زخم کراک و جوش‌های پوستی

حمله قلبی

تعرق شدید

پرخاشگری

تاثیرات مخدر کراک بر بدن 

این ماده مخدر پس از ورود به بدن، بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و آن را به شدت تحریک می کند که باعث می‌شود ارگان‌هایی مانند قلب و ریه سریع‌تر از همیشه کار کنند، بنابراین بدن به‌صورت ناگهانی دچار فشار زیادی می‌شود. مدت و شدت اثرات کراک بر بدن فرد بستگی به عواملی از جمله میزان مصرف، شرایط جسمی فردی، سابقه مصرف فرد، ویژگی‌های شخصیتی فرد، شرایط روحی و جسمی فرد، جنسیت و بسیاری موارد دیگر دارد. اگر کراک به همراه مشروبات الکلی مصرف شود، این دو ماده در بدن فرد مصرف‌کننده ترکیبات شیمیایی خطرناکی ایجاد می کند. در این حالت سلامتی فرد در معرض خطر است و باید سریعا به اورژانس مراجعه کرد. مصرف همزمان کراک با الکل در بدن باعث ایجاد ماده‌ای به‌نام کوکا اتیلن خواهد کرد که اثر مخدر کراک را چندین برابر کرده و باعث اوردوز و مرگ فرد می‌شود.

عوارض روانی مصرف کراک

با کاهش مصرف کراک، شخص معتاد وارد مرحله خماری می‌شود که با علائم متعدد و خطرناکی همراه می باشد. به‌دلیل تاثیرات شدید کراک بر روی مغز، این آسیب‌های روانی در مواردی جبران ناپذیر خواهند بود. پس از مصرف مخدر کراک، فرد در مدت زمان کمی حالات مختلف روانی را تجربه می کند و برخی افراد بعد از مصرف دست به خودکشی یا جنایت می زنند.

بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان و روش ترک اعتیاد به کراک

اوردوز با مصرف کراک

بیشتر افرادی که به مخدر کرک معتاد می شوند و برای درمان اقدامی نمی‌کنند، در کمتر از یک‌ سال جان خود را از دست می‌دهند. این مورد به‌دلیل افزایش عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف در فرد معتاد است، اما همانطور که اشاره شد، اوردوز با مصرف کراک زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دوز بالایی مصرف کند یا مخدر کراک را با سایر روان‌گردان‌ها و مخدرها استفاده کند. کراک با داروهای مشابه مت آمتفامین‌ها تداخل دارویی دارد و می‌تواند زمینه‌ساز اوردوز با مصرف کراک شود.

مرگ ناگهانی زمانی رخ می‌دهد که تعادل شیمیایی بدن به‌هم خورده باشد و ترکیبات سمی ایجاد شوند. این مواد سمی باعث شکل‌گیری واکنش‌هایی در بدن خواد شد که به حمله قلبی منجر شده و مرگ ناگهانی رخ خواهد داد. از جمله علائم اوردوز با کراک می‌توان به ضربان قلب و تنفس بسیار شدید؛ از دست دادن هوشیاری، تشنج و لرزش شدید بدن، بی‌هوشی و کما و حمله قلبی و مرگ اشاره کرد. در صورت مشاهده چنین مواردی سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟