بهترین راه های ترک الکل| 07642228010

بهترین راه های ترک الکل| 07642228010

1402/8/5 113 0

بهترین راه های ترک الکل| 07642228010

اعتیاد به الکل، باعث بروز عوارض و بیماری های زیادی برای فرد الکی می‌شود. این عوارض هم جسمی و هم روانی هستند.

عوارض اعتیاد به الکل 

اعتیاد به الکل، باعث بروز عوارض و بیماری های زیادی برای فرد الکی می‌شود. این عوارض هم جسمی و هم روانی هستند. مهم‌ترنی عوارض جسمی اعتیاد الکل به این شرح است:

بیماری‌های قلبی

فشارخون بالا و افزایش احتمال نارسایی قلبی یا سکته قلبی از اثرات مصرف زیاد الکل بر قلب و گردش خون است. حتی با یکبار زیاده‌روی در مصرف الکل؛ امکان ایجاد آریتمی جدی قلب وجود دارد.

بیماری‌های کبدی

مصرف زیاد الکل  منجر به افزایش چربی کبد (کبد چرب)، التهاب کبد و در بلندمدت، تخریب و زخم شدن بافت کبد و سیروز کبدی می شود.

دیابت

مصرف الکل با آزاد کردن گلوکز از کبد تداخل داشته و احتمال کاهش قند خون را افزایش می‌دهد. 

آسیب به استخوان‌ها

مصرف الکل در ساخت استخوان های جدید اختلال ایجاد می‌کند. این عارضه می‌تواند منجر به پوکی‌استخوان و افزایش خطر شکستگی در استخوان شود. همچنین احتمال آسیب به مغز استخوان که سلول‌های خونی را تولید می‌کند وجود دارد. این امر باعث کاهش تعداد پلاکت‌ها می‌شود که امکان دارد باعث کبودی و خونریزی شود.

مشکلات بینایی

اعتیاد به الکل باگذشت زمان، می‌تواند باعث حرکات غیرارادی و پاندولی کره چشم و همچنین ضعیف یا فلج شدن عضلات چشم به دلیل کمبود ویتامین B۱ (تیامین) شود. کمبود تیامین از اثرات اعتیاد به الکل است. این کمبود ویتامین می‌تواند با سایر تغییرات مغز مانند زوال عقل همراه شود که اگر به‌موقع درمان نشود برگشت‌ناپذیر خواهد بود.


 مشکلات دستگاه گوارش

اعتیاد به الکل، باعث التهاب معده و زخم معده می‌شود. همچنین می‌تواند بر میزان جذب ویتامین‌های B و دیگر مواد معدنی اثرات منفی داشته باشد. علاوه بر این، اعتیاد به الکل ممکن است باعث آسیب به پانکراس یا التهاب آن شود.

ضعف سیستم ایمنی بدن

اعتیاد به الکل و مصرف بیش از حد آن، سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند، در این حالت فرد در معرض بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه ذات‌الریه قرار می‌گیرد.

اختلالات عملکرد جنسی در مرد و زن

اعتیاد به الکل ممکن است منجر به اختلال عملکرد نعوظ در مردان و قطع شدن چرخه قاعدگی در زنان شود.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌ها

یکی از اثرات بلندمدت اعتیاد به الکل، افزایش احتمال ابتلاء به بسیاری از سرطان‌هاست. اعتیاد الکل باعث ایجاد سرطان‌های دهان، گلو، کبد، روده و سینه می‌شود. البته باید بدانید که حتی مصرف متوسط الکل هم می‌تواند احتمال ابتلاء به سرطان سینه را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: ترک الکل چند روز طول می کشد؟

نقص هنگام تولد نوزاد در مادران الکلی

اعتیاد به الکل و بارداری، یک ترکیب بسیار خطرناک است. مصرف الکل در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود. الکلی که در دوران بارداری توسط مادر مصرف می‌شود، از طریق جفت به جنین منتقل شده و عوارضی مانند سقط جنین و مرده‌زایی، طیف وسیعی از ناتوانی‌های جسمی، رفتی و ذهنی مادام‌العمر برای نوزاد را در پی خواهد داشت. به این گروه از آسیب‌ها، اختلالات طیف الکلی جنین (FASD) گفته می‌شود.

اثرات مصرف زیاد الکل در بارداری بر جنین

اعتیاد به الکل در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد سندروم جنین الکلی شود. در این حالت، فرزندی که به دنیا می‌آید با مشکلات جسمی و رشدی مادام‌العمری روبرو خواهد بود. از جمله این مشکلات و عوارض می‌توان به این موارد اشاره نمود:

ناتوانی ذهنی یا ضریب هوشی پایین

کوچک شدن سایز سر

کوتاهی قد 

کمبود وزن بدن

مشکلات خواب در کودکی

تأخیر در گفتار نسبت به دیگر نوزادان

ویژگی‌های غیرطبیعی در صورت

بیش‌فعالی

مشکلات قلبی، کلیوی و ضعف در استخوان‌ها

حافظه ضعیف

تناسب نامناسب

مشکلات بینایی یا شنوایی

ناتوانی در یادگیری

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به مواد مخدر

نحوه درمان بیماران اعتیاد به الکل

در زمان قطع مصرف الکل توسط بیمار، مانند ترک بقیه انواع مواد مخدر، علائم ترک بروز می کند، به همین دلیل ترک الکل در منزل توصیه نمی شود. برخی از علائم ترک الکل شامل گیجی، بی اشتهایی، افزایش ضربان قلب، تغییرات خلق و خو، اضطراب و عصبی بودن، کابوس، تعریق، لرزش دست ها یا سایر اعضای بدن، افسردگی، تهوع و استفراغ، مشکلات خواب، سردرد، کج خلقی و خستگی را نام برد.

اگر بیمار زیر نظر پزشک اقدام به ترک الکل کند، این عوارض توسط پزشک کنترل شده و بهبود می یابد. داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود، دارای برای مصرف در درمان اعتیاد به الکل تایید شده هستند، اما درمان های خانگی دارای هیچ شواهد و مدارک کافی علمی نیست.

یکی دیگر از مسائل ضروری در درمان اعتیاد به الکل، وجود یک محیط مناسب است. گاهی مواقع اطرافیان فرد بیمار این موضوع را درک نمی کنند که چیز ساده ای مثل نشستن روی همان صندلی که شخص نوشیدنی الکلی مصرف می کرده، ممکن است در روند ترک الکل آنها ایجاد اختلال نماید. مغز به گونه ای طراحی شده که مسائل مختلف را به هم ارتباط می دهد و کارهایی که فرد در هنگام نوشیدن الکل، به شکل عادت می داده و احساسات خوبی که در آن زمان تجربه کرده است را به او یادآوری می کند.

ترک الکل در یک محیط کنترل شده، شانس موفقیت در درمان را چند برابر خواهد کرد، زیرا هیچ عادت آموخته شده یا امکان دسترسی به الکل در محیط درمانی وجود ندارد.

رژیم غذایی مناسب برای ترک الکل

یکی از مزایای ترک الکل، تحت نظر پزشک، رژیم غذایی سالم و منظم است. یکی از اساسی ترین فاکتور های ترک الکل که پرت کردن حواس فرد کمک می کند، تمرکز و توجه بر روی تغذیه مناسب در هنگام ترک الکل است که در منزل اختلال ایجاد می کند و این روند را با چالش هایی مواجه خواهد کرد. افرادی که مبتلا به اختلال مصرف الکل هستند، به علت تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین های گروه B مانند تیامین دوره درمان طولانی تری را برای درمان سپری می کنند. تغذیه مناسب، احتمال موفقیت دوره درمان و ترک الکل را چندین برابر افزایش می دهد.

عوارض شایع ترک اعتیاد شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است که باعث می شود بدن با کمبود آب مواجه شود. کمبود آب در هنگام ترک الکل باعث تشدید سایر علائم مانند لرزش و تشنج خواهد شد. تغذیه مناسب و آبرسانی کافی در روند ترک الکل بسیار ضروری است. 

پزشکان در مراکز درمان سوء مصرف مواد، در طول مراحل ترک مواد مخدر و الکل، به تغذیه مناسب توجه خاصی دارند. در زمان ترک مواد و الکل در منزل، ممکن است فرد انرژی و ظرفیت لازم برای تمرکز روی هر یک از مراحل درمان خود را نداشته باشد. علائم بهبودی و ترک باعث خواهد شد که تهیه وعده های غذایی سالم و مقوی آسان نباشد.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟