اکستازی چه مدت در بدن مصرف‌کننده باقی می‌ماند؟| 07642228010

اکستازی چه مدت در بدن مصرف‌کننده باقی می‌ماند؟| 07642228010

1402/8/6 157 0

اکستازی چه مدت در بدن مصرف‌کننده باقی می‌ماند؟| 07642228010

اکس مانند حشیش، نیکوتین یا تریاک از گیاه گرفته نمی‌شود، بلکه یک ماده شیمیایی است که در آزمایشگاه و به‌صورت غیرقانونی تولید می‌شود.

قرص اکس دارای ترکیبات آمفتامین‌دار است که از این نظر مشابه ماده مخدر شیشه است. قرض اکستازی در فضای آزمایشگاه تولید می‌شود و رنگ آن سفید است، با این حال در آزمایشگاه می‌توان با مواد مختلف رنگ آن را تغییر داد. سوء مصرف این قرص به دلیل محرک بودن آن اتفاق می‌افتد. البته این خوشی زودگذر می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدن وارد کند. مصرف کردن این قرص نیز به شیوه‌های مختلفی انجام می شود.

استنشاق یا تزریق از روش‌های مصرف قرص اکستازی است که البته کمتر مرسوم هستند. زمانی که فرد این قرص را مصرف می‌کند، جذب آن در سیستم گوارش به سرعت انجام می‌شود. به همین جهت آثار ناشی از قرص، زمان بسیار کوتاهی، اثرات خود را نشان می دهد. با توجه به ویژگی‌هایی که در این قرص وجود دارد،‌ اعتیاد به آن می‌تواند زندگی عادی فرد را  مختل نماید. با توجه به اثرات منفی این قرص، باید برای ترک آن یک برنامه‌ریزی درست با کمک متخصص این رشته انجام گیرد.

اکستازی 

اکس مانند حشیش، نیکوتین یا تریاک از گیاه گرفته نمی‌شود، بلکه یک ماده شیمیایی است که در آزمایشگاه و به‌صورت غیرقانونی تولید می‌شود. تولیدکنندگان این قرص، مواد شیمیایی گوناگون از جمله کافئین، دکسترومتورفان (شربیت ضد سرفه)، آمفتامین و حتی کوکائین به آن اضافه می کنند. این آزمایشگاه‌ها بیشتر در اروپای غربی به‌ویژه کشورهایی مثل هلند و بلژیک هستند. در ایالات متحده چند آزمایشگاه در این زمینه فعالند. به تازگی نیز سندیکای اسرائیل بازار این ماده را به دست گرفته و منبع اصلی توزیع قرص در بسیاری از کشورهاست.

بیشتر بخوانید: علائم خماری الکل چیست؟

انواع اکستازی 

این ماده به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی وجود دارد. قرص‌ها شکل، رنگ، اسم و اثر متفاوت دارند و با نام‌هایی مثل فراری، میتسوبیشی، شادی، گشنیز، هپی، صلیب، تویوتا، سان، مرسدس بنز، موتورولا، دلار، صلیب و … شناخته شده اند. رنگ ‌آ‌ن‌ها نیز متنوع است و در رنگ‌های نخودی، سبز، آبی، قرمز، بنفش دیده می‌شوند که بسته به نوع و جنس‌شان با قیمت‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند. در ایران این قرص‌ها در دو نوع E و X وجود دارند.

میزان MDMA در هر قرص از ۹ تا ۱۱۷ میلی‌گرم متفاوت است. قرص‌های موجود در بازار، مقدار اندکی MDMA و درصد زیادی ناخالصی دارند. کافئین، افدرین (تحریک کننده)، PMAفعال کننده سیستم عصبی)، DXM,MDA (ترکیبی کشنده) و Speed Pcp از جمله مواد محرکی هستند که به‌عنوان ناخالصی به قرص‌های اکستازی افزوده می‌شود.

اکستازی چه مدت در بدن می‌ماند؟

زمانی که فرد قرص اکستازی مصرف می‌کند، جذب آن از طریق معده و روده انجام می‌شود و ترکیبات وارد جریان خون می‌شوند. این ترکیبات مغز را وادار می‌کند که مواد شیمیایی مختلفی ترشح نماید. در این حالت هورمون‌هایی مثل دوپامین، نورآدرنالین و سرتونین ترشح می‌شوند که باعث ایجاد حس سرخوشی در فرد می‌شوند. تاثیرات قرص اکستازی موقت است و تا ۶ ساعت در بدن مصرف کننده باقی می ماند. بعد از این بازه زمانی ۶ ساعته، بدن دوباره به حالت عادی خود بربازمی گردد.

هر چقدر که زمان از مصرف قرص بگذرد، تاثیرات آن کمتر می‌شود. با توجه به اثرات مخربی که انواع قرص اکس بر روی مغز دارد، شخص معتاد بخش زیادی از توانایی‌های مغزی خود را از دست می‌دهد. از همین رو هر چقدر که سریع‌تر روند بهبودی آغاز شود، شخص بهتر می‌تواند برای درمان خود اقدام نماید. اگر بیمار اراده محکمی داشته باشد، می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست از شر اعتیاد رهایی یابد.

بیشتر بخوانید: مخدر کراک چطور بر بدن تاثیرمی گذارد؟

اکستازی چگونه تولید می شود؟

نام علمی اکستازی،متیل دی اکسی مت آمفتامین یا MDMA است که یک ماده ترکیبی روان‌گردان با ساختار شیمیایی مشابه ترکیبات آمفتامین‌ها و موادتوهم‌زا بوده که بصورت مصنوعی ساخته می‌شود. این ماده با نام‌های اکس، اکستاسی، اکستازی، XTC ، آدم و قرص‌های شادی‌بخش شناخته شده است.

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.

آیا اکستازی اعتیادآور است؟

معمولا بیش از ۶۰ درصد کسانی که قرص اکستازی مصرف می‌کنند به آن معتاد می‌شوند. به طور کلی ترکیبات آمفتامینی می‌تواند باعث بروز اعتیاد در فرد شود که قرص اکس نیز دقیقا یکی از همین موارد است. از آنجایی که این قرص احساس سرخوشی برای فرد ایجاد می‌کند، شخص برای تجربه آن حس باز هم مصرف خواهد کرد، اما زمانی که مدتی از مصرف فرد می‌گذرد، دیگر لذت اولیه در اکستازی وجود نخواهد داشت.

به همین علت، فرد دوز مصرف خود را بالاتر می‌برد که منجر به اعتیاد خواهد شد. مواردی مانند احساس افسردگی و خستگی مفرط، نشانه‌هایی از اعتیاد به اکستازی هستند. همچنین کسانی که انواع قرص اکس را  مصرف می‌کنند، برای تمرکز کردن و گرفتن تصمیم‌های مختلف، دچار اختلال خواهند شد. همه این موارد نشان می‌دهد که مشکلات قرص اکس چیست و تا چه اندازه مخرب است. در صورتی که فردی به این قرص اعتیاد پیدا کند، باید طی یک دوره درمانی آن را ترک نماید. 

عوارض مصرف قرص اکستازی

طور قطع مصرف این مخدر دارای عوارض زیادی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند آسیب زیادی به فرد وارد کنند. حالت تهوع و استفراغ یکی از عوارض شایع قرص اکستازی است که معمولا در اکثر افراد رخ می‌دهد. همچنین تاری دید مشکل دیگری است که گریبانگیر فرد معتاد می‌شود. در کنار تاری دید می‌توان به سرگیجه نیز اشاره نمود. در ادامه بعضی دیگر از عوارض مهم مصرف قرص اکس را بیان می‌کنیم:

تعریق زیاد بدن

عدم تمرکز ذهنی

اضطراب و افسردگی شدید

ایجاد توهمات ذهنی

ایجاد اختلال در خواب

ایجاد تنش عضلانی

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

تمامی این عوارض به فرد معتاد ضربه می‌زند و زندگی عادی او را مختل می سازند. مصرف قرص اکس باعث می‌شود تا دمای بدن بالا برود. به همین جهت، تعریق زیادی صورت می‌گیرد که باعث کاهش آب بدن خواهد شد. کم آب شدن بدن می‌تواند نتایج ناخوشایندی به دنبال داشته باشد که مشکلات کلیوی نمونه‌ای از آن‌ است. با توجه به عوارض منفی قرص اکستازی، بهتر است برای پیش بردن روند درمان از کمپ ترک اعتیاد کمک گرفته شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟