کراک چگونه به‌ دست می‌آید و چه تفاوتی با کوکائین دارد؟| 07642228010

کراک چگونه به‌ دست می‌آید و چه تفاوتی با کوکائین دارد؟| 07642228010

1402/8/5 105 0

کراک چگونه به‌ دست می‌آید و چه تفاوتی با کوکائین دارد؟| 07642228010

کراک یک ماده محرک و بالا برنده خلق است و در نتیجه یکی از شایع ‌ترین مواد مصرفی در بین نوجوانان و جوانان می ‌باشد؛

تولید کراک و تفاوت آن با کوکائین 

کرک از کوکائین به‌دست می‌آید، بنابراین منبع تهیه این ماده نیز مانند کوکائین، برگ‌های بوته گیاهی مانند اریتروکسیلون کوکا است. کوکائین دو نوع است: فرم نمک پودری یا نمک هیدروکلراید و فرم آزاد که از درجه خلوص بالایی برخوردار است و قابل استشمام می باشد.

ماده خام فرم آزاد کوکایین، کراک نامیده می شود و چون هنوز فرآیند شیمیایی کامل برای تهیه فرم آزاد کوکایین روی آن صورت نگرفته، هزینه مخدر کراک ارزان‌تر از کوکایین است. برای تهیه فرم آزاد کوکائین، طی فرآیند شیمیایی، کوکائین خالص از نمک هیدروکلراید جدا می‌شود. در این فرآیند با استفاده از مواد فرار و قابل اشتعال مثل اتر، پودر کوکائین را پخته و به فرم آزاد تبدیل می‌کنند، اما در تهیه کراک از هیچ‌ ماده فرار یا قابل اشتعال استفاده نمی‌شود، یعنی پودر کوکائین به سادگی در محلول آمونیاک یا بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) و آب حل شده و حرارت داده می شود تا به جوش آید.

به این صورت، هیدروکلراید آن آزاد شده و ماده جامدی از آن استخراج می‌شود که کراک نام دارد. این ماده پس از خشک شدن، خرد می شود و به تکه‌هایی مثل تکه سنگ تبدیل می‌شود که معمولاً وزن آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ گرم می‌باشد. 

مصرف کراک نسبت به هروئین عوارض بسیار وخیم تر و ناخوشایندتری دارد. سوء مصرف هروئین و مخصوصاً کراک، بیش از سایر مواد افیونی است و بیشتر از همه اعتیادآور می باشد. می توان گفت، خلوص هروئین ۱۰ تا ۱۵ درصد است؛ در صورتی که مخدر کراک ۶۰ تا ۷۰ درصد هروئین خالص دارد. فردی که یک بار کراک مصرف کند، همیشه به دنبال حسی است که در اولین مصرف خود تجربه کرده است و دیگر تکرار نخواهد شد. این حس فرد را وادار می کند هر بار دوزهای مصرفی خود را افزایش دهد.

نحوه مصرف کراک 

کراک معمولا با پایپ شیشه ای مصرف می‌شود که چند منفذ برای دم گرفتن دارد. برای استفاده از روش تنفسی و دم گرفتن، کراک پودر شده را در پایپ ریخته و سپس با حرارت آن را دود می‌کنند. کراک بویی ندارد و امکان این که شخصی در خانه به‌راحتی آن را استفاده کند وجود دارد. در این روش، دود حاصل وارد ریه‌ها می شود و از این طریق جذب گردش خون خواهد شد. سرعت تاثیر مواد در این روش بالاست و کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا فرد مصرف‌کننده، اثرات آن را تجربه نماید.

ماندگاری این ماده تا ۵ ساعت است و علائم نشئگی آن بسته به روش تزریق، استنشاق یا دم گرفتن و اسنیف کردن، بین ۵ تا ۶۰ دقیقه را از خود نشان می‌دهند. از دیگر عوارض روانی اعتیاد به کرک می‌توان به این موارد اشاره نمود:

افسردگی و غمگین بودن

تکانشی بودن

عدم بازداری در رفتارها

بزرگ‌منشی و هذیانات خود بزرگ‌بینی

پرش فکری

فعالیت‌های جنسی بیش از حد

رفتارهای وسواسی جبری

بدبینی

اضطراب و بی‌قراری

رفتارهای خصمانه و مجادله آمیز

آشفتگی و سراسیمگی روانی حرکتی

حملات هراس و وحشت‌زدگی

پارانویا

هذیان و قطع ارتباط با واقعیت

ترس از مرگ قریب‌الوقوع

تاثیرات ابتدایی مصرف کراک بر بدن عبارتند از:

گلودرد مزمن

کاهش وزن شدید

تنگی نفس

درشت شدن چشم‌ها

ضربان قلب چند برابر

گرفتگی صدا

منقبض شدن سریع رگ‌ها

سوءتغذیه

برونشیت ( ورم نایژه ) و نفخ ریه

فشارخون بالا، تشنج سکته مغزی وقلبی)

شخص معتاد به کراک در پایان اولین سال اعتیاد حداقل دندان‌ها، کبد، طحال، حنجره و جوانی‌اش را از دست خواهد داد. یک فرد معتاد به مخدر کراک نمی‌تواند بیش از یک ماه زندگی عادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: شیشه چه تفاوتی با کوکائین دارد؟ 

زخم کراک

پس از یک ماه اعتیاد به کراک، شخص معتاد یا نشئه و در حال چرت زدن و خماری است و یا در حال درد کشیدن است. بطور کلی در فرد معتاد تمام اجزائی که تحت تاثیر مستقیم کراک هستند ذره ذره نابود شده و می پوسند. گوشت بدن دچار عفونت می شود و به قول معروف کرم می زند که به زخم کراک نیز معروف است. این زخم‌ها بیشتر در گردن، صورت و پا خود ایجاد می شود. بعضی از معتادان به کراک وقتی می‌میرند، غسل داده نمی شوند، چون هنگام شستشو اجزای بدنشان از هم جدا می‌شود. معتادی که ۳ ماه بعد از مصرف کراک تا ۳۰ کیلو از وزن بدنش کم می‌شود، چنین مرگی خواهد داشت.

روش تشخیص مصرف کراک 

وقتی فردی برای اولین بار کراک مصرف کند، بیشترین حس لذت را تجربه خواهد کرد، اما به‌مرور زمان برای تجربه بهتر و سرخوشی بیشتر، باید دفعات و میزان دوز مصرفی خود را افزایش ‌دهد. بیشتر مصرف‌کنندگان مخدر کراک؛ هرگز حس اولین بار را دیگر تجربه نکرده‌اند. در فردی که کراک مصرف کرده باشد این علائم قابل مشاهده می باشد:

پرش فکری و بیانی

عدم نیاز به خواب و انرژی زیاد

لرزیش دست‌ها

پر حرفی و بیراهه گویی

فعالیت جنسی و کارهای هیجانی کنترل نشده

افزایش روابط اجتماعی 

گشاد شدن مردمک چشم

افزایش اشتها

قرمز چشم‌ها

هوشیاری بیش از حد

احساس سرخوشی و لذت فراوان

افزایش اعتماد به‌نفس

اثرات کوتاه مدت مصرف کراک

غمگینی، احساس بی ‌ارزشی و خستگی

عروق خونی تنگ شده و افزایش درجه حرارت بدن

افسردگی شدیدی

کم شدن نیاز به غذا و خواب

داشتن احساس شادی و سرحالی در مدت زمان کوتاه

احساس انرژی زاید الوصفی

بیشتر بخوانید: شیره تریاک چیست؟ 

دلیل مصرف کراک در نوجوانان 

کراک یک ماده محرک و بالا برنده خلق است و در نتیجه یکی از شایع ‌ترین مواد مصرفی در بین نوجوانان و جوانان می ‌باشد؛ به‌ طوری که اغلب مصرف‌ کنندگان این ماده را جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله تشکیل می ‌دهند. مصرف این مخدر، لذت‌ زیادی ایجاد می ‌کند و این اثرات بسیار سریع و بلافاصله پس از مصرف ظاهر می ‌شوند که یکی از دلایل روی آوردن افراد به مصرف این ماده، همین تاثیر فوری است.

گاهی نوجوانان برای مقابله با بحران‌ ها و تنش‌ های این دوران و بعضی دیگر، تحت تاثیر دوستان و هم ‌سالان و یا به پیروی از بزرگسالان و نزدیکان خود به سمت مصرف مواد کشیده می شوند. یکی دیگر از مهم‌ ترین عوامل روی آوردن جوانان به این مخدر این است که کراک نسبت به سایر مواد محرک و انرژی ‌زا مثل آمفتامین ‌ها، اکستازی ،کوکائین ارزان‌تر است و خرید و فروش و حمل این ماده به سادگی انجام می شود.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟