انواع روش های ترک الکل| 07642228010

انواع روش های ترک الکل| 07642228010

1402/8/5 124 0

انواع روش های ترک الکل| 07642228010

اعتیاد به الکل یا الکلیسم، نوعی بیماری است که امروزه افراد زیادی به آن مبتلا می شود. متخصصان سعی کرده‌اند تا دلایلی مانند عوامل ژنتیکی، جنسیت افراد و عوامل اقتصادی و اجتماعی که ممکن است به‌عنوان علتی برای اعتیاد به الکل شناخته شود تعیین کنند،

اعتیاد به الکل یا الکلیسم، نوعی بیماری است که امروزه افراد زیادی به آن مبتلا می شود. متخصصان سعی کرده‌اند تا دلایلی مانند عوامل ژنتیکی، جنسیت افراد و عوامل اقتصادی و اجتماعی که ممکن است به‌عنوان علتی برای اعتیاد به الکل شناخته شود تعیین کنند، اما این مسئله علت واحد و ثابتی ندارد. عوامل روانی، ژنتیکی و رفتاری مختلفی می‌تواند در ابتلاء به این بیماری نقش داشته باشد. این بیماری می‌تواند باعث بروز تغییراتی در عملکرد مغز و اعصاب شود و فرد مبتلا به آن ممکن است نتواند کنترلی بر اعمال خود داشته باشد.

به این دلیل که شدت بیماری، تعداد دفعات مصرف و میزان الکل مصرفی در افراد مختلف متغیر است، اعتیاد به الکل می‌تواند حالت‌های مختلفی داشته باشد. در هر صورت، اگر فردی به میزان زیاد به الکل وابستگی داشته باشد و نتواند برای مدت طولانی مصرف الکل بماند، اعتیاد به الکل تعریف می شود. در این وضعیت، حتی با وجود اثرات منفی الکل بر زندگی فردی، شغلی، اجتماعی، قانونی و آموزشی؛ فرد نمی‌تواند از مصرف بیش از حد الکل جلوگیری کند.


علائم اعتیاد الکل

برخی از اعتیاد به الکل عبارتند از استشمام بوی الکل از دهان فرد یا سطح پوست، قرمزی چشم‌ها و تهاجمی شدن رفتار فرد به‌صورت غیرعادی، همچنین تغییرات ناگهانی در ظاهر فرد، تغییرات در روش قضاوت او در مورد مسائل مختلف و وضعیت بهداشت فردی، از علائم دیگر اعتیاد به الکل هستند. اگر مصرف الکل بیش‌از اندازه باشد، می‌تواند اثرات مختلفی بر مردان، زنان، نوجوانان و افراد مسن داشته باشد.

از دیگر علائم اعتیاد به الکل می‌توان خسته، ناخوش و زودرنج به نظر رسیدن، مرموز بودن و مخفی‌کاری یا صادق نبودن، کمبود اشتیاق و علاقه فرد به انجام کارهایی که پیش ‌از این به انجام آن‌ها عادت داشته‌اند، ناتوانی در نه گفتن به نوشیدنی‌های الکلی و اضطراب، افسردگی یا دیگر مشکلات روحی روانی را نام برد.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به گل

چه کسانی بیشتر در معرض اعتیاد به الکل هستند؟

دلیل واحد و قطعی برای اعتیاد به الکل یافت نشده است و عوامل متنوعی می‌توانند در ابتلای به آن نقش داشته باشند. در این میان برخی شرایط و عوامل؛ احتمال ابتلا به اعتیاد به الکل را افزایش می‌دهند. از جمله این عوامل می توان به این موارد اشاره نمود:

داشتن سابقه بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب و شیزوفرنی

داشتن والدین مبتلا به اختلال مصرف الکل

مصرف بیشتر از ۱۵ وعده الکل در هفته برای مردان

مصرف بیش از ۱۲ بار الکل در هفته برای زنان

مصرف بیشتر از ۵ بار الکل در روز  و حتی یکبار در هفته

همچنین عواملی مانند اعتمادبه‌نفس پایین و زندگی در خانواده یا جامعه‌ای که مصرف الکل در آن رایج باشد نیز قابل ذکر است.

اثرات اعتیاد به الکل

از مهم‌ترین اثرات سوءمصرف الکل، مسمومیت الکل است که عوارض مختلفی را به همراه دارد. از جمله عوارض آن می‌توان به‌هم‌ریختگی حرکات، لکنت زبان، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، خواب‌آلودگی، ازدست‌دادن هوشیاری، حواس‌پرتی، افکار مرتبط با خودکشی و ضعف حافظه اشاره کرد.

مصرف الکل سیستم اعصاب مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در برخی افراد اثر اولیه مصرف بیش از حد الکل، باعث تحریک سیستم عصبی می شود، اما بعد از ادامه مصرف، اعصاب به آن عادت می‌کنند. در هر صورت، مصرف زیاد الکل می‌تواند روی گفتار، هماهنگی ماهیچه‌ها و مراکز حیاتی مغز تأثیر داشته باشد. مصرف بیش از حد مشروبات الکلی می‌تواند منجر به کما و مرگ شود. اگر در زمان مصرف الکل به‌صورت هم‌زمان از داروهای سرکوب‌کننده عملکرد مغز نیز استفاده شود، احتمال کما و مرگ بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد برای نوجوانان

درمان اعتیاد به الکل

اولین قدم در ترک اعتیاد به الکل این است که شخص بیان کند مشکل وابستگی به الکل وجود دارد. قدم بعدی کمک گرفتن است. دریافت کمک از طیف وسیعی از گروه های پشتیبانی و خدمات حرفه ای که در دسترس است. بعضی از گزینه های درمانی شناخته شده برای اعتیاد به الکل را به صورت مختصر ارائه می کنیم:

مشاوره

یک مشاور واجد شرایط و با تجربه در این زمینه، می تواند به فرد کمک کند تا مشکلات خود را در میان بگذارد و سپس برنامه ای برای مقابله با نوشیدن الکل برای او طراحی کند. درمان شناختی رفتاری (CBT) معمولا برای درمان وابستگی به الکل استفاده می شود.

خودتان این کار را انجام دهید

بعضی از افرادی که مشکل اعتیاد به الکل دارند، بدون اینکه به دنبال کمک حرفه ای باشند، می توانند مصرف خود را کاهش دهند یا از نوشیدن خودداری کنند. در این موارد اطلاعات رایگان در وب سایت ها و منابع قابل اعتماد موجود است و کتاب های خودیاری را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

درمان مشکلات زمینه ای

ممکن است مشکلاتی در عزت نفس، استرس، اضطراب، افسردگی یا سایر جنبه های سلامت روان شخص وجود داشته باشد. درمان این مشکلات نیز مهم است، چون می تواند خطرات ناشی از الکل را افزایش دهد. مسائل رایج مرتبط با الکل، مانند فشار خون بالا، بیماری های کبدی و احتمالاً بیماری های قلبی نیز باید درمان شود.

دارویی که باعث واکنش شدید به الکل می شود

هنگامی که فردی الکل آنتابوس (دی سولفیرام) مصرف می کند، واکنش شدیدی از جمله تهوع، گرگرفتگی، استفراغ و سردرد ایجاد خواهد کرد. این یک عامل بازدارنده است، اما اجبار به نوشیدن را درمان نمی کند یا مشکل را در دراز مدت حل نخواهد کرد.

سم زدایی

داروها می توانند از علائم ترک مانند آشفتگی روانی ناشی از الکل یا DTs که ممکن است پس از ترک ایجاد شود، جلوگیری کنند. درمان معمولاً 4 تا 7 روز طول می کشد. کلردیازپوکساید، یک داروی بنزودیازپین است و معمولا برای سم زدایی استفاده می شود.

داروهای هوس

نالترکسون (ReVia) ممکن است به کاهش میل به نوشیدن کمک کند. کمپرال نیز چنین تاثیری دارد.

برنامه‌های اقامتی

این برنامه‌ها می‌توانند کمک حرفه‌ای افراد متخصص، درمان فردی یا گروهی، گروه‌های حمایتی، آموزش، مشارکت خانواده، فعالیت درمانی و مجموعه‌ای از استراتژی‌ها را به شخص برای درمان سوء مصرف الکل ارائه دهند. دور بودن فیزیکی از دسترسی به وسوسه برای گروهی از افراد مفید است.

الکلی های گمنام

الکلی های گمنام یک انجمن بین المللی از مردان و زنانی است که با مشکلات الکلی درگیر شده اند. این انجمن خود حمایت گر، چند نژادی، غیرسیاسی و تقریباً در همه جا در دسترس است و هیچ شرایط سنی یا تحصیلی ندارد. همچنین عضویت برای هر کسی که می خواهد نوشیدنی را متوقف کند آزاد است.

پرهیز

بعضی افراد سم زدایی را با موفقیت انجام می دهند، اما بلافاصله بعد از سم زدایی یا مدتی بعد، دوباره شروع به نوشیدن می کنند. دسترسی به مشاوره، کمک پزشکی، گروه های حمایتی و حمایت خانواده می تواند به فرد کمک کند تا با گذشت زمان از مصرف الکل دوری کند.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟