عوارض مصرف اکستازی| 07642228010

عوارض مصرف اکستازی| 07642228010

1402/8/6 106 0

عوارض مصرف اکستازی| 07642228010

قرص‌های اکس نخستین بار در سال ۱۹۱۲ توسط یک شرکت داروسازی آلمانی به‌نام مرک، برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، تولید شد.

اکس 

قرص‌های اکس نخستین بار در سال ۱۹۱۲ توسط یک شرکت داروسازی آلمانی به‌نام مرک، برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، تولید شد. اما به علت عوارض این دارو، تا اواخر دهۀ ۱۹۷۰ از رده خارج شد. توسط روان‌شناسان و روان‌پزشکان، MDMA داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی، معرفی شد که باز مصرف آن ممنوع شد. این محصول در دهۀ ۱۹۸۰ از انبار کارخانه‌ها خارج شده و مورد استفاده متقاضیان خیابانی قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵، دولت آمریکا، مصرف این ترکیب را ممنوع اعلام کرد و مطالعات انجام شده در مورد حیوانات آزمایشگاهی؛ آثار مخرب آن را بر سیستم عصبی نشان داد. اما هم‌چنان این قرص به‌عنوان نوع جدیدی از مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد. اکس خالص، پودری سفید با کریستال‌های ریز است و بویی شبیه به کپک دارد. اکس های ناخالص به‌رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای دیده می‌شود.

اکستازی 

اکس مانند حشیش، نیکوتین یا تریاک از گیاه گرفته نمی‌شود، بلکه یک ماده شیمیایی است که در آزمایشگاه و به‌صورت غیرقانونی تولید می‌شود. تولیدکنندگان این قرص، مواد شیمیایی گوناگون از جمله کافئین، دکسترومتورفان (شربیت ضد سرفه)، آمفتامین و حتی کوکائین به آن اضافه می کنند. این آزمایشگاه‌ها بیشتر در اروپای غربی به‌ویژه کشورهایی مثل هلند و بلژیک هستند. در ایالات متحده چند آزمایشگاه در این زمینه فعالند. به تازگی نیز سندیکای اسرائیل بازار این ماده را به دست گرفته و منبع اصلی توزیع قرص در بسیاری از کشورهاست.

بیشتر بخوانید: عوارض روانی مصرف کراک

اکستازی چگونه تولید می شود؟

نام علمی اکستازی،متیل دی اکسی مت آمفتامین یا MDMA است که یک ماده ترکیبی روان‌گردان با ساختار شیمیایی مشابه ترکیبات آمفتامین‌ها و موادتوهم‌زا بوده که بصورت مصنوعی ساخته می‌شود. این ماده با نام‌های اکس، اکستاسی، اکستازی، XTC ، آدم و قرص‌های شادی‌بخش شناخته شده است.

انواع اکستازی 

این ماده به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی وجود دارد. قرص‌ها شکل، رنگ، اسم و اثر متفاوت دارند و با نام‌هایی مثل فراری، میتسوبیشی، شادی، گشنیز، هپی، صلیب، تویوتا، سان، مرسدس بنز، موتورولا، دلار، صلیب و … شناخته شده اند. رنگ ‌آ‌ن‌ها نیز متنوع است و در رنگ‌های نخودی، سبز، آبی، قرمز، بنفش دیده می‌شوند که بسته به نوع و جنس‌شان با قیمت‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند. در ایران این قرص‌ها در دو نوع E و X وجود دارند.

میزان MDMA در هر قرص از ۹ تا ۱۱۷ میلی‌گرم متفاوت است. قرص‌های موجود در بازار، مقدار اندکی MDMA و درصد زیادی ناخالصی دارند. کافئین، افدرین (تحریک کننده)، PMAفعال کننده سیستم عصبی)، DXM,MDA (ترکیبی کشنده) و Speed Pcp از جمله مواد محرکی هستند که به‌عنوان ناخالصی به قرص‌های اکستازی افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به شیشه

آیا اکستازی اعتیادآور است؟

معمولا بیش از ۶۰ درصد کسانی که قرص اکستازی مصرف می‌کنند به آن معتاد می‌شوند. به طور کلی ترکیبات آمفتامینی می‌تواند باعث بروز اعتیاد در فرد شود که قرص اکس نیز دقیقا یکی از همین موارد است. از آنجایی که این قرص احساس سرخوشی برای فرد ایجاد می‌کند، شخص برای تجربه آن حس باز هم مصرف خواهد کرد، اما زمانی که مدتی از مصرف فرد می‌گذرد، دیگر لذت اولیه در اکستازی وجود نخواهد داشت.

به همین علت، فرد دوز مصرف خود را بالاتر می‌برد که منجر به اعتیاد خواهد شد. مواردی مانند احساس افسردگی و خستگی مفرط، نشانه‌هایی از اعتیاد به اکستازی هستند. همچنین کسانی که انواع قرص اکس را  مصرف می‌کنند، برای تمرکز کردن و گرفتن تصمیم‌های مختلف، دچار اختلال خواهند شد. همه این موارد نشان می‌دهد که مشکلات قرص اکس چیست و تا چه اندازه مخرب است. در صورتی که فردی به این قرص اعتیاد پیدا کند، باید طی یک دوره درمانی آن را ترک نماید. 

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.

عوارض مصرف قرص اکستازی

طور قطع مصرف این مخدر دارای عوارض زیادی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند آسیب زیادی به فرد وارد کنند. حالت تهوع و استفراغ یکی از عوارض شایع قرص اکستازی است که معمولا در اکثر افراد رخ می‌دهد. همچنین تاری دید مشکل دیگری است که گریبانگیر فرد معتاد می‌شود. در کنار تاری دید می‌توان به سرگیجه نیز اشاره نمود. در ادامه بعضی دیگر از عوارض مهم مصرف قرص اکس را بیان می‌کنیم:

تعریق زیاد بدن

عدم تمرکز ذهنی

اضطراب و افسردگی شدید

ایجاد توهمات ذهنی

ایجاد اختلال در خواب

ایجاد تنش عضلانی

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

اکستازی چه مدت در بدن  باقی می‌ماند؟

اکس به‌راحتی قابل سنتز است و سریع به مغز می رسد و اثرات خود را بر روی مغز خواهد گذاشت. اثرات این قرص بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه پس از مصرف بروز می کند و دو تا سه ساعت در یک حد باقی می ماند و بعد از آن افت می‌کند.

مصرف کننده اکستازی، احساس خلق خوش، افزایش اعتماد به نفس و گرایش به این نوع مواد محرک پیدا می‌کند، اما پس از چند بار مصرف همه این حالت‌ها جای خود را به مشکلات روانی، مغزی خواهد داد. حتی یک بار مصرف این قرص‌ها هم ممکن است فرد را دچار مسمویت و اختلال کند و حتی خطر مرگ‌های ناگهانی و ایست قلبی کند. ممکن است این اثرات ۳ تا ۲۴ ساعت باقی بماند، اما پس از آن تمایل شدیدی برای مصرف مجدد این ماده ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: کراک چگونه به دست می آید و چه تفاوتی با کوکائین دارد؟

با مصرف اکستازی چه اتفاقی می ‎افتد؟

اکس از سیستم گوارش با سرعت جذب خون شده و خود را به مغز می رساند و اثرات خود را نشان می دهد، مصرف پودر آن به‌صورت استنشاقی و یا تزریقی بسیار نادر است. این اثرات شامل افزایش شدید خوب بودن، افزایش انرژی، احساس تمایل برای ارتباط با دیگران، افزایش هشیاری و درک موسیقی، افزایش حس بویایی و چشایی، احساس روشنایی و تمایل برای درآغوش گرفتن و بوسیدن دیگران است.

به علت افزایش بیش از حد انرژی، این افراد تمایل به رقص‌های طولانی دارند. دیگر اثرات آن شامل  کاهش اشتها، تاری دید و گشاد شدن مردمک‌ها است که مصرف کنندگان این قرص در مهمانی‌ها با وجود نور کم مجبور به استفاده از عینک‌های آفتابی در شب می شوند. بعضی دیگر دچار قفل شدن دندان‌ها یا حرکات غیرارادی فک می‌شوند که این فک‌ زدن‌های غیرطبیعی تا ساعت‌ها ادامه دارد و افراد ناچارند برای جلوگیری از این حالت آدامس بجوند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟